Sökning: "elevers syn på modersmål och andraspråk"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden elevers syn på modersmål och andraspråk.

  1. 1. Flerspråkiga elevers språkutveckling. : En studie om lärares syn på elevers flerspråkighet och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Elias Eliassi; [2022]
    Nyckelord :Multilingualism; language and knowledge; the importance of the Swedish language and the importance of the first language.; Flerspråkighet; språk och kunskap; svenska språkets betydelse och förstaspråkets betydelse.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lågstadielärares attityder till elevers flerspråkighet som en resurs i elevernas språk- och kunskapsutveckling genom att besvara frågor om hur lågstadielärare ser på svenska språkets och förstaspråkets betydelse för de flerspråkiga elevernas lärande. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv där språket ses som både mål och medel för lärande och där elevernas modersmål ses som resurs för tänkande och lärande. LÄS MER

  2. 2. Transspråkande undervisningsmetoder inom sfi : En kvalitativ studie av sfi-lärares utsagor om elevers modersmål som resurs i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Ulrika Lundqvist; [2021]
    Nyckelord :Swedish for immigrants; transilingual teaching within sfi; mother tongue as a resource within sfi; transilinguaism in adult education; translanguaging in adult education; svenska för invandrare; transspråkande inom sfi; modersmål som resurs inom sfi; transilinguaism in adult education; translanguaging in adult education;

    Sammanfattning : I Sverige talas det många olika språk utöver svenskan och officiellt råder det en flerspråkig norm där också Skolverkets styrdokument betonar vikten av att tillvarata elevens alla kompetenser. Trots det råder det i praktiken ibland en enspråkig norm inom svenskt utbildningsväsende. LÄS MER

  3. 3. Lågstadielärares syn på modersmål i det ordinarie klassrummet : En kvantitativ enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Ronja Anerfält; Karolina Hansson; [2021]
    Nyckelord :enkät; modersmål; årskurs 1-3; lärares attityder; flerspråkiga kollegor;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att bidra med kunskap om lågstadielärares syn samt omfattning av arbetet med övriga modersmål i den ordinarie undervisningen. Forskningsfrågorna i denna studie var: vad är lågstadielärares inställning till användningen av övriga modersmål i klassrummet?, är användningen av övriga modersmål i den ordinarie undervisningen villkorad? vid vilka situationer anser lågstadielärare att användningen är lämplig? och hur ser förutsättningarna ut för lågstadielärare att arbeta med övriga modersmål genom samarbete med flerspråkiga kollegor? Studien hade en kvantitativ inriktning, därav valdes enkät som metod. LÄS MER

  4. 4. Det gäller livet : Några flerspråkiga elevers upplevelser av sin skolgång på det särskilda ungdomshemmet och hur skolgången påverkat dem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Sofia Pasma; [2020]
    Nyckelord :Statens institutionsstyrelse; särskilt ungdomshem; svenska som andraspråk; sociokulturellt perspektiv; modersmålsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att öka kunskapen om några flerspråkiga pojkars upplevelser av sin skolgång på det särskilda ungdomshemmet samt deras påverkan av denna. Studien var kvalitativ och utgick utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande. LÄS MER

  5. 5. Andraspråkselevers syn på användandet avmodersmål i svensk skola : En intervjustudie av fyra elever på högstadiet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Maria Larsson; [2019]
    Nyckelord :Attityder; identitet; flerspråkighet; modersmålsundervisning och andraspråksutveckling.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka andraspråkselevers attityd till modersmålsundervisning, samt andraspråkselevers syn på användandet av modersmål i den svenska skolan. Studien består av fyra intervjuer med andraspråkselever som belyser modersmålet som en resurs för språkinlärning. LÄS MER