Sökning: "emelie arvidsson"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden emelie arvidsson.

  1. 1. “Deras vägar till att kunna träffa oss eller ha kontakt med omvärlden begränsades ju oerhört mycket” : En kvalitativ studie om hur SARS-CoV-2 pandemin kan ha påverkat professionella i sitt arbete med hedersrelaterat våld och förtryck riktat till hbtqi+-personer.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Emelie Arvidsson; Matilda Svensson; [2022]
    Nyckelord :Heder; hedersrelaterat våld och förtryck; HBTQI; SARS-CoV-2; genus; intersektionellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Enligt Socialstyrelsen (2020) anses hedersrelaterat våld vara ett allvarligt samhällsproblem i Sverige och enligt bland annat Grzyb (2016) ett socialt problem globalt. En av de särskilt sårbara grupperna som kan utsättas för det hedersrelaterade våldet är hbtqi+-personer (Regeringskansliet, 2021) där denna grupp bland annat kan utsättas för tvångsäktenskap, korrigeringsresor och omvändelseförsök (RFSL, 2018). LÄS MER

  2. 2. Är det öppet köp på utbildningen? : En kvalitativ studie om två högskolors utformande av strategisk kommunikation till presumtiva studenter.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Emelie Arvidsson; Emma Arvidsson; [2021]
    Nyckelord :Education; strategic communication; university; student; customer; Gothenburg School of Business; Economics and Law; Stockholm School of Economics; Utbildning; strategisk kommunikation; högskola; student; konsument; Handelshögskolan i Göteborg; Handelshögskolan i Stockholm;

    Sammanfattning : Den utbildningsmarknad som utvecklats de senaste decennierna har alltmer inneburit att lärosäten strategiskt arbetar med relationsbyggande kommunikation för att sälja sina utbildningsutbud. Problemområdet omfattar därmed en komplexitet inom utbildningskommunikation hos högskolor. LÄS MER

  3. 3. Förekomsten av amenorré och energitillgänglighet hos kvinnor som tränar CrossFit

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Emelie Kellerth; William Arvidsson Martins; [2021]
    Nyckelord :CrossFit; amenorré; energitillgång; menstruation;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka om amenorré samt låg energitillgång förekommer bland kvinnliga CrossFitutövare. Fyra frågeställningar besvaras i studien: 1) Hur ser förekomsten av amenorré ut bland kvinnor som utövar CrossFit? 2) Finns det ett samband mellan träningsfrekvens/intensitet och förekomst av amenorré? 3) Finns det ett samband mellan kaloriintag och förekomst av amenorré? 4) Finns det ett samband mellan restriktiv kost och förekomst av amenorré? Metod Studien är en kvantitativ tvärsnittsstudie och genomfördes med hjälp av en enkätundersökning för att identifiera nivåer av träningsvanor, kostintag samt frånvaro av menstruation. LÄS MER

  4. 4. Gymnasieskolornas kamp om eleverna : En kvalitativ textanalys av två gymnasieskolors webbaserade marknadsföring

    L3-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Maja Pettersson; Emelie Arvidsson; Louise Lindqvist; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : As today's school market is constantly evolving with more and more private schools being started, the municipal high schools have gotten more competition than ever. Pupils have greater freedom of choice to choose their high school and thus require increased efforts for marketing purposes. LÄS MER

  5. 5. Perspektiv på ett undersökande arbetssätt : En intervjustudie med fokus på grundlärares uppfattningar om och syften med NO-undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Arvidsson; Mimmi Sjögren; [2018]
    Nyckelord :inquiry; teaching; lärare; syfte; undersökande arbetssätt;

    Sammanfattning : Följande studie har genomförts som en kvalitativ intervjustudie med åtta lärare i de yngre åldrarna (förskoleklass till och med årskurs 3). En kunskapslucka gällande vilka syften lärare i de yngre åldrarna har med sin undervisning då ett undersökande arbetssätt används som metod har identifierats genom genomförande av en systematisk litteraturstudie. LÄS MER