Sökning: "etablering butik sverige"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden etablering butik sverige.

  1. 1. Hur påverkar demografi förekomsten och andelen omsättning i olika butikssegment? : En ekonomisk studie av dagligvaruhandeln

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi

    Författare :Joakim Wirén; Johanna Green; [2019]
    Nyckelord :non-durable goods; demographics; segments; logit; average marginal effects; establishment; Dagligvaruhandel; demografi; butiksegment; logit; genomsnittliga marginaleffekter; etablering;

    Sammanfattning : För att beslutsfattare och dagligvaruaktörer ska kunna fatta välgrundade beslut vid etablering av nya butiker är det viktigt att känna till hur demografiska faktorer påverkar dagligvarumarknaden. I denna uppsats analyserar vi med data för 2016 hur demografiska faktorer påverkar förekomsten av olika butikssegment på lokala marknader i Sverige samt hur demografi påverkar butikssegmentens omsättningsandelar. LÄS MER

  2. 2. Den fysiska butikens värde i en förändrad detaljhandel : En kvalitativ studie av den svenska möbel- och heminredningsbranschen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Terese Nilsson; Michaela Nizic; Mathilda Wikingsson; [2017]
    Nyckelord :Digitalization; retail; physical channel; digital channel; phygital; value creation process; holistic experience; Digitalisering; detaljhandel; fysisk handel; digital handel; fygital; värdeskapande process; holistisk upplevelse;

    Sammanfattning : Digitaliseringens framfart har skapat en förändring i kundbeteende. Försäljning via e-handel har ökat alltmer vilket har setts som ett hot mot den fysiska butikens tillvaro. Andra antyder att digitalisering bör betraktas som en möjlighet för fysisk handel och komplement till en växande e-handel. LÄS MER

  3. 3. Marknadsförutsättningars inverkan på internationella marknadsföringsstrategier - En fallstudie på den svenska modemarknaden

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Gabriella Bergvall; Louise Folin; [2013]
    Nyckelord :Internationella marknadsföringsstrategier; Anpassning; Standardisering; Marknadsfaktorer; Modemarknad; Marknadsföringsmix; Kärnelement; Perifera element; Business and Economics; Social Sciences;

    Sammanfattning : Inom forskningsfältet för internationella marknadsföringsstrategier har det sedan länge funnits två läger av teoretiker. Det finns de som talar för standardisering av marknadsföringsstrategin och de som talar för anpassning. LÄS MER

  4. 4. ETABLERING AV EN MODEBUTIK I EN MEDELSTOR SVENSK STAD

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Ingenjörshögskolan

    Författare :Emma Lager; Linda Lundin; [2012]
    Nyckelord :Etablering; detaljhandel;

    Sammanfattning : Intresset kring mode är stort i Sverige och handeln med detaljhandelsvaror ökar för varje år. Det senaste året har dock varit tufft för många företag i branschen, både nationellt och internationellt. Rapporter visar att handeln ökar totalt sett i landet, men att det finns stora regionala skillnader. LÄS MER

  5. 5. Nyetablering av företag inom detaljhandelsbranschen En fallstudie av Zara

    D-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Heikkilä; Anna Johansson; [2008-01-30]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : BAKGRUND OCH PROBLEM: Konsumtionen på detaljhandelsmarknaden i Sverige har ökat de senaste åren och är den tredje starkaste i Europa. Detaljhandeln har internationaliserats och fler utländska aktörer lockas att etablera sig i Sverige. Den spanska klädkedjan Zara som är en del av Inditexgruppen öppnade sin första butik i Sverige år 2003. LÄS MER