Sökning: "etablering butik sverige"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden etablering butik sverige.
1. Hur påverkar demografi förekomsten och andelen omsättning i olika butikssegment? : En ekonomisk studie av dagligvaruhandeln
Master-uppsats, Linköpings universitet/NationalekonomiSammanfattning : För att beslutsfattare och dagligvaruaktörer ska kunna fatta välgrundade beslut vid etablering av nya butiker är det viktigt att känna till hur demografiska faktorer påverkar dagligvarumarknaden. I denna uppsats analyserar vi med data för 2016 hur demografiska faktorer påverkar förekomsten av olika butikssegment på lokala marknader i Sverige samt hur demografi påverkar butikssegmentens omsättningsandelar. LÄS MER
2. Den fysiska butikens värde i en förändrad detaljhandel : En kvalitativ studie av den svenska möbel- och heminredningsbranschen
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)Sammanfattning : Digitaliseringens framfart har skapat en förändring i kundbeteende. Försäljning via e-handel har ökat alltmer vilket har setts som ett hot mot den fysiska butikens tillvaro. Andra antyder att digitalisering bör betraktas som en möjlighet för fysisk handel och komplement till en växande e-handel. LÄS MER
3. Marknadsförutsättningars inverkan på internationella marknadsföringsstrategier - En fallstudie på den svenska modemarknaden
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Inom forskningsfältet för internationella marknadsföringsstrategier har det sedan länge funnits två läger av teoretiker. Det finns de som talar för standardisering av marknadsföringsstrategin och de som talar för anpassning. LÄS MER
4. ETABLERING AV EN MODEBUTIK I EN MEDELSTOR SVENSK STAD
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen IngenjörshögskolanSammanfattning : Intresset kring mode är stort i Sverige och handeln med detaljhandelsvaror ökar för varje år. Det senaste året har dock varit tufft för många företag i branschen, både nationellt och internationellt. Rapporter visar att handeln ökar totalt sett i landet, men att det finns stora regionala skillnader. LÄS MER
5. Nyetablering av företag inom detaljhandelsbranschen En fallstudie av Zara
D-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : BAKGRUND OCH PROBLEM: Konsumtionen på detaljhandelsmarknaden i Sverige har ökat de senaste åren och är den tredje starkaste i Europa. Detaljhandeln har internationaliserats och fler utländska aktörer lockas att etablera sig i Sverige. Den spanska klädkedjan Zara som är en del av Inditexgruppen öppnade sin första butik i Sverige år 2003. LÄS MER