Sökning: "ethical codes"

Visar resultat 11 - 15 av 88 uppsatser innehållade orden ethical codes.

  1. 11. Sponsring inom lokalfotbollen i Göteborg : Värdesamskapande och etiska hänsynstagande

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Sam Toosi; Mattias Ifter; [2022]
    Nyckelord :Business Economics; Marketing; Sponsorship; Football; CSR; Value co-creation; Ethics; Corporate values; Företagsekonomi; Marknadsföring; Sponsring; Fotboll; Föreningsliv; CSR; Värdesamskapande; Etik; Värderingar;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker och analyserar sponsringssamarbeten på lokal nivå med avgränsning mot lokala fotbollsföreningar i Göteborg. Avgränsning beror till stor del på den ökade populariteten bland sponsorer att engagera sig i lokala fotbollsföreningar. LÄS MER

  2. 12. Personlig integritet och det digitala biblioteket i en tid av Big Data

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Kristin Hamdan; [2022]
    Nyckelord :Personlig integritet; Användardata; Forskningsbibliotek; Digitalt bibliotek; Big Data; Personlig information;

    Sammanfattning : This bachelor thesis aims at investigating how librarians at university libraries experience privacy and user data when using the digital library, and to relate their views to an era of Big Data. Protecting the library user’s privacy is part of the librarian profession and established in the ethical codes published by the International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA). LÄS MER

  3. 13. THE EFFECTS OF OPEN SOURCE’S DUALITY ON DATA JOURNALISM

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Sadettin Demirel; [2021-07-30]
    Nyckelord :Data journalism; open source; open source community; dta-driven journalism;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to find out how open source community influences the data journalism practices, and to what extent it contributes to solving the challenges that hinder the integration of data-driven journalism into newsrooms. The study approached the subject by drawing from the previous work of Lewis and Usher (2013) which proposes applying the duality of open source which constitutes of open-source culture (values, principles, ethics) and open-source materiality (software, coding libraries, etc. LÄS MER

  4. 14. Generation Y’s attitude towards femvertising in cosmetics: women empowerment or purplewashing? : A mono-method qualitative study

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Margot Descouens; Valentine Gerbault; [2021]
    Nyckelord :femvertising; social brand activism; purplewashing; Generation Y; social media; Instagram; cosmetics industry;

    Sammanfattning : In recent years, femvertising has become a new issue of interest for companies, specifically in areas targeting women. Indeed, some companies in the cosmetics industry, such as Dove - a pioneer in the field - have been addressing the representation of women in advertising by tackling issues of equality, inclusiveness, and self-acceptance. LÄS MER

  5. 15. Dark pattern design inom e-handel : Från UX-designers perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Line Pedersen; [2021]
    Nyckelord :Dark pattern design; UX-design; ethical frameworks; e-commerce; Dark pattern design; UX-design; etiska ramverk; näthandel;

    Sammanfattning : Dark Pattern Design är ett paraplybegrepp för design vars syfte är att förvirra, vilseleda eller utnyttja användaren. Detta görs genom att man konstruerar gränssnittet på ett sådant sätt att det döljer, försvårar eller omöjliggör en viss handling för användaren – dessa sätt att designa ett gränssnitt på går att identifiera genom olika mönster. LÄS MER