Sökning: "ethical codes"
Visar resultat 11 - 15 av 88 uppsatser innehållade orden ethical codes.
11. Sponsring inom lokalfotbollen i Göteborg : Värdesamskapande och etiska hänsynstagande
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Denna studie undersöker och analyserar sponsringssamarbeten på lokal nivå med avgränsning mot lokala fotbollsföreningar i Göteborg. Avgränsning beror till stor del på den ökade populariteten bland sponsorer att engagera sig i lokala fotbollsföreningar. LÄS MER
12. Personlig integritet och det digitala biblioteket i en tid av Big Data
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : This bachelor thesis aims at investigating how librarians at university libraries experience privacy and user data when using the digital library, and to relate their views to an era of Big Data. Protecting the library user’s privacy is part of the librarian profession and established in the ethical codes published by the International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA). LÄS MER
13. THE EFFECTS OF OPEN SOURCE’S DUALITY ON DATA JOURNALISM
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : The purpose of this study is to find out how open source community influences the data journalism practices, and to what extent it contributes to solving the challenges that hinder the integration of data-driven journalism into newsrooms. The study approached the subject by drawing from the previous work of Lewis and Usher (2013) which proposes applying the duality of open source which constitutes of open-source culture (values, principles, ethics) and open-source materiality (software, coding libraries, etc. LÄS MER
14. Generation Y’s attitude towards femvertising in cosmetics: women empowerment or purplewashing? : A mono-method qualitative study
Magister-uppsats, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : In recent years, femvertising has become a new issue of interest for companies, specifically in areas targeting women. Indeed, some companies in the cosmetics industry, such as Dove - a pioneer in the field - have been addressing the representation of women in advertising by tackling issues of equality, inclusiveness, and self-acceptance. LÄS MER
15. Dark pattern design inom e-handel : Från UX-designers perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Dark Pattern Design är ett paraplybegrepp för design vars syfte är att förvirra, vilseleda eller utnyttja användaren. Detta görs genom att man konstruerar gränssnittet på ett sådant sätt att det döljer, försvårar eller omöjliggör en viss handling för användaren – dessa sätt att designa ett gränssnitt på går att identifiera genom olika mönster. LÄS MER