Sökning: "examensarbete speciallärare LIU"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden examensarbete speciallärare LIU.

  1. 1. Vad gör en speciallärare egentligen? : En kvalitativ intervjustudie om speciallärares uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Therése Centervad; Marie Gustavsson; [2020]
    Nyckelord :specialundervisning; speciallärare; samarbete; perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att öka kunskapen om hur speciallärares uppdrag ser ut i det dagliga arbetet och hur arbetet organiseras ute på skolorna. Det är en kvalitativ studie och metoden som använts är semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Rektorers uppfattningar om och erfarenheter av speciallärarens uppdrag i elevhälsan : Hur ser rektorer på speciallärarens roll i elevhälsan med inriktning mot läsinlärning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Berit Wallentin; [2017]
    Nyckelord :elevhälsa; elevhälsoteam; läsinlärning; rektor; speciallärare;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att bidra med kunskap om variationen i hur rektorer använder speciallärarens kompetens i och utanför elevhälsoteamet för att säkerställa elevers läsinlärning. Denna studie vill beskriva hur speciallärarens uppdrag ser ut utifrån rektorers uppfattningar och erfarenheter. LÄS MER

  3. 3. Rättvisa är att göra olika : En studie om specialpedagogers och speciallärares uppfattningar om yrkesrollen och en skola för alla

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Jenny Lindmark; Erika Lundkvist; [2011]
    Nyckelord :En skola för alla; Specialpedagog; Speciallärare; Dilemmaperspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka specialpedagogers/speciallärares uppfattningar om sin yrkesroll, elever de möter och det specialpedagogiska verksamhetsområdet i grundskolan. Syftet är även att studera vad begreppet en skola för alla innebär för specialpedagogerna/speciallärarna. LÄS MER

  4. 4. "En speciell elev, en speciell metod, ett speciellt tillfälle"- En studie om matematiksvårigheter ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Madelene Larsson; [2003]
    Nyckelord :Mathematics; Lärande; matematik; matematiksvårigheter; tillgodose elevers behov; speciallärare-lärare; didaktik; MATEMATIK;

    Sammanfattning : I mitt examensarbete har jag för syfte att spegla området matematiksvårigheter ur ett forskar- samt lärarperspektiv. Jag vill ge en bild av hur forskare och lärare uppfattar matematiksvårigheter, vad det innebär och hur det tar sig i uttryck. LÄS MER

  5. 5. Hur kan vi möta elever med dyslexi? En studie i hur man kan upptäcka, diagnostisera och arbeta med elever med dyslexi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecca Segerlund; [2002]
    Nyckelord :Education; Dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; läsinlärningsmetoder; utredning av läs- och skrivsvårigheter; åtgärdsprogram; Pedagogik;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur vi som arbetar i skolan kan möta de elever som har läs- och skrivsvårigheter respektive dyslexi. Jag ställer frågan vad dyslexi egentligen är och visar på olika möjligheter att definiera ordet. Jag jämför de två begreppen dyslexi och läs- och skrivsvårigheter med varandra. LÄS MER