Sökning: "existential phenomenology"
Visar resultat 11 - 15 av 26 uppsatser innehållade orden existential phenomenology.
11. Concepts of Digital Objects : Digital Records and the Relational Objects of Yuk Hui
Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för informationssystem och –teknologiSammanfattning : The writings of Yuk Hui, bringing together technical and philosophical insights, provides new theory for the digital, something desired by many in archival research. The aim of this study is to assess the use of Hui’s theories on digital objects and web ontologies as a unifying theory for archival studies, looking at the concept of digital records in particular. LÄS MER
12. Artificiell intelligens eller intelligent läkekonst? : Om kropp, hälsa och ovisshet i digitaliseringens tidevarv
Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : Denna essä syftar till att ur filosofiska och idéhistoriska perspektiv belysa utmaningar och möjligheter med artificiell intelligens (AI) och digitalisering inom hälso- och sjukvården, med fokus på läkekonst, kropp, hälsa och ovisshet. Essän undersöker hur automatisering och digitala vårdformer omformar läkekonstens grund, nämligen mötet mellan patienten och läkaren. LÄS MER
13. Hälsans fenomenologi : Medicinens roll i hälsa
Magister-uppsats, Södertörns högskola/FilosofiSammanfattning : This master thesis explores health as a primarily active process and what role theoretical and practical medicine should play in health. Health is divided up into four rooms: the room of the theoretician who works in medicine, the meeting between the theoretician and practician, the meeting between practician and patient, and lastly the individual’s cultural room. LÄS MER
14. Berättelser om oro och om änglar i skolan : Vårdnadshavares levda erfarenhet av att ha ett barn i grundsärskola och i gymnasiesärskola
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Abstract The aim of this study is to contribute knowledge of guardian´s experience of having a child in compulsory- and upper secondary school for learning disabilities. Research questions: How do guardians describe their lived experience of the phenomenon of having a child placed in the compulsory- and upper secondary school for learning disabilities? How do guardians describe the relationship between home and school? Research indicates a multifaceted complexity characterized by high level of stress among guardians of children diagnosed with intellectual disabilities (ID). LÄS MER
15. Pedagogers uppfattning om barns samtal på fritidshem : En fenomenologisk studie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Detta är en studie som utforskar fritidspedagogers uppfattning om samtal med barn i deras verksamhet. Vår utgångspunkt var sokratiska och filosofiska samtal som vi stötte på under en kurs i ”barns existentiella frågor”. Vi blev då nyfikna över hur detta såg ut i verkligheten, om det fanns överhuvudtaget. LÄS MER