Sökning: "företagskultur och employer branding"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden företagskultur och employer branding.

  1. 1. Talanghantering inom HR-området : En kvalitativ studie av chefers sätt att se och arbeta med talang

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Olle Hägneryd; Wass Fredrik; [2024]
    Nyckelord :Talant; talant management; manager; HR; Talang; talanghantering; chef; HR;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur chefer med personalansvar ser på talang som begrepp och hur de strategiskt arbetar med talanghantering för att upprätthålla en attraktiv arbetsplats. Studien genomfördes utifrån ett kvalitativt tillvägagångssätt med fem semistrukturerade intervjuer som ligger till grund för insamling av empiriska materialet. LÄS MER

  2. 2. Attraktiva arbetsgivare ur nyexaminerade personalvetares perspektiv : En studie om värdesatta attribut och påverkande omständigheter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Linnea Käll; Jasmina Logo; [2024]
    Nyckelord :employer branding; attraktionsfaktorer; personalvetare; inre motivation; yttre motivation;

    Sammanfattning : Att ta reda på vad som utgör en attraktiv arbetsgivare samt vilka omständigheter som påverkar detta är avgörande för att locka och behålla kvalificerad personal, främja anställdas motivation samt för att öka prestationen på arbetsplatsen. Employer branding handlar om att strategiskt forma och kommunicera en arbetsgivares image och företagskultur för att attrahera, behålla och engagera kvalificerad personal både internt och externt. LÄS MER

  3. 3. Employer branding och motivation : Att bibehålla anställdas motivation genom employer branding i ett snabbt växande IT-bolag

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Tilda Myrsell; Fällström Rebecca; [2022]
    Nyckelord :Employer branding; motivationsfaktorer; utvecklingsmöjligheter; företagskultur; karriärmöjligheter;

    Sammanfattning : På den allt mer konkurrensutsatta arbetsmarknaden blir det viktigt för organisationer att attrahera och behålla sin kompetenta personal, något som kan göras med hjälp av arbete med intern employee branding. Syftet med studien var att undersöka vad som motiverar anställda på Exsitec och hur företagets employer branding-arbete påverkar detta, samt kopplingen mellan dessa. LÄS MER

  4. 4. Med Employer Branding som verktyg : En intervjustudie om hur företag arbetar med Employer Branding som verktyg för rekrytering och styrning.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Miro Kordnejad; [2022]
    Nyckelord :Employer Branding; Employer Value Proposition; Recruitment;

    Sammanfattning : Många företag arbetar uttalat med Employer Branding, men med olika syften. Två vanligt förekommande ambitioner är att attrahera ny kompetens och arbeta med företagets värderingar. Men vad företag som arbetar med Employer Branding med samma målsättning har gemensamt, saknas det idag kunskap om. LÄS MER

  5. 5. Employer Branding inom IT : hur svenska IT-företag attraherar, rekryterar och behåller kompetens

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mick Baltinger; William Stark; [2021]
    Nyckelord :arbetsgivarvarumärke; employer branding; eight value propositions; IT-branschen;

    Sammanfattning : Under de senaste två decennierna har IT-branschen lidit av kompetensbrist där det beräknas finnas ett underskott på 70.000 arbetare år 2024. Detta medför högre krav på att attrahera, rekrytera och behålla kompetenta medarbetare. För att lyckas är det viktigt att arbeta med sitt arbetsgivarvarumärke, eller Employer Brand. LÄS MER