Sökning: "förklara vad är livsstil"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden förklara vad är livsstil.

  1. 1. Konsten att handla hållbart : En studie om greenwashing och konsumenters förtroende till certifiering och miljömärkning av livsmedel

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Josefin Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Greenwashing; grön marknadsföring; grön konsumtion; livsmedel; ekologisk certifiering; miljömärkning;

    Sammanfattning : Consumer demand for green products in the market is increasing. This has led to green marketing becoming more common, however, the line between green marketing and greenwashing is not entirely clear. LÄS MER

  2. 2. Bryta normer och följa strömmen – samtidigt?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

    Författare :Therese Balchman; [2019-08-05]
    Nyckelord :Sustainable mobility; Personal and social norms; Rural accessibility; Electric vehicles; Transport planning;

    Sammanfattning : Denna studie har berört tillgänglighetsproblematik på landsbygden, specifikt gällande en implementering av elbilen som hållbarhetsalternativ. Vidare har den berört unga kvinnors uppfattningar om transportrelaterad normpåverkan och om en geografisk utbredning av dessa normer. LÄS MER

  3. 3. Miljömedvetenhet och prosocialt miljöbeteende : En kvantitativ enkätstudie om relationen mellan studenters miljöattityd och deras miljöskyddande vardagshandlingar och livsstil

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier

    Författare :Elina Sälik; Felicia Donborn; [2017]
    Nyckelord :Miljömedvetenhet; miljöhänsyn; prosocialt miljöbeteende; studenter; enkätstudie;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att försöka ta reda på om det finns något samband mellan Karlstad universitet studenters miljömedvetenhet och deras miljöbeteende, samt vilken dimension av miljöbeteende som enligt studenternas uppfattning har mest positiv inflytelse på miljön. För detta ändamål utfördes en kvantitativ undersökning i form av en anonym webbenkät som fanns tillgänglig på lärplattformen It’s Learning. LÄS MER

  4. 4. Co-branding på sociala medier : En studie av hur betydelser skapas och förstärks i ett svenskt modevarumärkes visuella marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Malin Lundberg; [2016]
    Nyckelord :Co-branding; sociala medier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur företag använder co-branding och sociala medier för att skapa betydelse för sitt varumärke. Detta kommer jag att undersöka utifrån följande huvudfrågeställning:  Vilka betydelser skapas, alternativt förstärks, genom StyleIn AB’s co-brandingsamarbeten på sociala medier? För att göra det tydligare har jag även två mindre frågeställningar att utgå ifrån:  Hur använder StyleIn AB sociala medier som främsta forum för co-branding samarbeten?  Hur skapas och förstärks betydelse i StyleIns inlägg på sociala medier genom cobranding? Den pågående expansionen av sociala medier och den visuella kulturens framväxt är grunden till varför jag valt att skriva denna uppsats. LÄS MER

  5. 5. Högskoleutbildad och utan rätt jobb - en kvalitativ studie av personer i övergångsperioden mellan högskolan och arbetsmarknaden

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Nils Klintberg; [2014]
    Nyckelord :identitetshierarki; identitet; självförverkligande; livsstil; övergångsperiod; flyktiga identiteter; Social Sciences;

    Sammanfattning : Genom att undersöka hur situationen ser ut för nyutexaminerade studenter som ska ta sig ut på arbetsmarknaden har jag formulerat ett syfte med studien som lyder: försöka förklara tre personers erfarenheter av att leva i en övergångsperiod mellan högskolan och arbetsmarknaden. Jag har intervjuat tre personer som alla har tvingats till alternativa sysselsättningar i väntan på ett jobb som matchar deras högskoleutbildning för att kunna besvara mina frågeställningar: 1. LÄS MER