Sökning: "förskollärares agerande"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden förskollärares agerande.

  1. 1. Förskollärares perspektiv på bildstöd : En fenomenografisk undersökning av didaktiska förhållningssätt och uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Bäckström; Sara Tallskog; [2024]
    Nyckelord :Bildstöd; Didaktiska frågor; Didaktiskt förhållningssätt; Förskollärarperspektiv; Undervisning och Uppfattningar;

    Sammanfattning : Det är förskollärares yttersta ansvar att med utgångspunkt från förskolans läroplans angivelserdidaktiskt planera och utforma förskolans undervisning med hänsyn till varje barnsindividuella behov. Denna studie syftar till att undersöka förskollärares didaktiskaförhållningssätt vid tillämpning av bildstöd samt dess uppfattningar om bildstöd. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares uppfattningar, bemötande och inkluderande av tysta barn : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hannah Kronvall; [2023]
    Nyckelord :Blyga barn; delaktighet; förskola; förskollärares agerande; förskollärares uppfattningar; inkludering; relationer; tysta barn.;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien är jag uppmärksammat att det finns en ojämn balans i vilka barn som får mest utrymme i förskolan, vilket kan ses som ett osynligt problem. Syftet med undersökningen är att synliggöra några förskollärares uppfattning, bemötande och inkluderande av de tysta barnen i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Fysisk aktivitet i förskolans inomhusmiljö : En intervju- och observationsstudie om förskollärares förhållningsätt till grovmotoriska rörelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Eriksson; Ida Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; förskolans inomhusmiljö; grovmotoriska rörelser; den fria leken; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om vilka förhållningsätt förskollärare har till användningen av inomhusmiljön i den fria leken och hur det möjliggör och begränsar barns möjligheter till grovmotoriska rörelser. Detta har undersökts genom kvalitativa intervjuer med verksamma förskollärare samt observationer av inomhusmiljön och förskollärarens agerande. LÄS MER

  4. 4. Språkutveckling i förskolan : En studie om förskollärares erfarenheter av att arbeta med flerspråkiga barns språkutveckling i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Masoume Nazari; Ashrafsadat Riazy; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; flerspråkiga barn; förhållningssätt; förskola; förskollärare; språkutveckling; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes hur förskollärare aktivt arbetar för att främja språkutvecklingen i svenska hos flerspråkiga barn. Studiens frågeställningar grundas i ett sociokulturellt perspektiv, fokuserade på förskolan som en social miljö där interaktion och kulturella verktyg är nyckelkomponenter för att stödja barnens lärande och språkutveckling. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares uppfattning om inkludering i barnens fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ster Ramo; Mohamed Zahra; [2023]
    Nyckelord :Exkludering; fri lek; förskollärarnas uppfattningar och agerande; inkludering; tillträdesstrategier.;

    Sammanfattning : I denna studie är huvudsyftet att granska hur några förskollärare uppfattar begreppet inkludering och deras eget agerande för att stödja inkludering i fri lek. För att uppnå studiens syfte, grundar vi oss på följande frågor: Hur uppfattar förskollärarna begreppet inkludering i förskolans verksamhet? Hur uppfattar förskollärarna att de kan främja barns inkludering i den fria leken? Vilka möjligheter och utmaningar uppfattar förskollärarna i deras arbete för att inkludera alla barn i den fria leken? Studien bygger på barndomssociologiskt perspektiv och belyser inkludering, barnperspektiv kontra barns perspektiv, kamratkultur samt tolkande reproduktion och tillträdesstrategier. LÄS MER