Sökning: "förskollärares syn på digitalisering"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden förskollärares syn på digitalisering.

  1. 1. Förskollärares syn på lärplattan i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ebba Olsson; Anna Glavmo; [2023]
    Nyckelord :digitalisering; digital kompetens; förskollärare; lärplatta; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ta reda på hur förskollärare använder sig av lärplattan i förskolans verksamhet. I bakgrunden redogörs den teoretiska utgångspunkt som är sociokulturellt perspektiv samt tre relevanta begrepp. Därefter presenteras tidigare forskning om lärplattan i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares syn på digital kompetens : Intervjustudie om hur förskollärares digital kompetens påverkar deras användning av digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sara Ollas; Imogen Schneider; [2023]
    Nyckelord :Digitalisering; digitala verktyg; förskolan; förskollärare; digital kompetens;

    Sammanfattning : Digitala verktyg har en central plats i dagens samhälle. Det i sin tur påverkar förskolans verksamhet där man numera möter digitalisering som ett mål i läroplanen. I Läroplanen för förskolan (Skolverket 2018, s. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares syn på digitala verktyg i högläsningssituationer : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av högläsning och digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Maja Elofsson; Hanna Holmberg; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; digitalisering; förskola; pedagoger;

    Sammanfattning : Bakgrund: Både högläsning som aktivitet och digitalisering nämns i förskolans läroplan, däremot nämns inga konkreta exempel på hur dessa två ska genomföras. Högläsning är en vanligt förekommande aktivitet i förskolan som går att utföra på många olika sätt, bland annat genom boksamtal, dialogisk läsning eller digitalt via digitala verktyg. LÄS MER

  4. 4. Digital väsentlighet i en hybrid verklighet : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av digitala verktyg i utbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jesper Wall; Tobias Hallberg; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digitalisering; förskola; samspel; sociokulturellt perspektiv; undervisning; utbildning; utmaningar;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar förskollärares uppfattningar kring möjligheter och utmaningar med digitala verktyg i undervisning. Studien behandlar även konsekvenser förskollärare anser digitala verktyg har på barns samspel. Studiens metodologiska utgångspunkt är kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Digitala verktyg i förskolan. : Möjligheter och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Heba Alhussien; Mahmoud Alsaiyed Ahmad; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Digitala kompetens; Digitalisering; Programmering; Förskolan; Förskollärare; Barn; Sociokulturell; Multimodala; Erfarenheter;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka förskollärares uppfattningar om ocherfarenheter av att använda digitala verktyg i förskolan och digitaliseringsprocessen iverksamheten generellt. Den belyser också utmaningar som förskollärare möter när deanvänder digitala verktyg. LÄS MER