Sökning: "facebook språk"

Visar resultat 16 - 20 av 57 uppsatser innehållade orden facebook språk.

  1. 16. Fattaru vad jag säger? : En studie om hur kommuner använder sig av klarspråk på Facebook

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Rickard Hammarstedt; Anton Westin; [2019]
    Nyckelord :Klarspråk; Facebook; Kommuner; Utrikes födda; Språkbarriären;

    Sammanfattning : Problemformulering och Syfte:I takt med att mängden utrikes födda i Sverige växer varje år blir det allt viktigare för kommuner med stora andelar utrikesfödda att använda sig av ett klart och tydligt språk så att en så stor mängd av befolkningen ska kunna ta till och förstå dess innehåll som möjligt. Utefter denna problemformulering formades syftet för denna uppsats, att undersöka hur små kommuner, med en hög andel utrikesfödda,förhåller sig till de krav som finns kring klarspråk när de publicerar inlägg på Facebook. LÄS MER

  2. 17. Språkanpassning och språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskolepersonal anpassar språket för att stödja barns språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marielle Mäkikivi; Linda Johansson; [2018]
    Nyckelord :flerspråkighet; kroppsspråk; bildstöd; teckenstöd; tydlighet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att få en fördjupad inblick utifrån verksamma förskollärares och barnskötares perspektiv gällande arbetet med språkanpassning i förskolan. Vi har inspirerats av Vygotskijs sociokulturella teori i vår studie och genomfört en enkätundersökning med förskolepersonal från två förskolor och från en grupp på facebook. LÄS MER

  3. 18. Läxor - att vara eller att inte vara. Det är frågan? : Läxor på lågstadiet i den svenska skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Andreas Andersson; [2018]
    Nyckelord :Homework; Swedish; Reading; Elementary School; Läxor; Svenska; Läsning; Lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen är att undersöka lågstadielärares attityder när det kommer till läxor. Använder de läxor? Varför använder de läxor? Vilka läxor använder de? Dessutom undersöks även om det finns lärare som inte använder läxor och av vilka anledningar de inte gör det. LÄS MER

  4. 19. Attitudes towards, expectations of, and competence regarding ICT and digital learning tools : A quantitative study among Swedish EFL teachers in secondary/upper secondary school

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Anton Nilsson; [2018]
    Nyckelord :ICT; EFL; Swedish secondary school; Swedish upper secondary school; empirical research; digital tools;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to highlight and analyze the attitude towards and expectations of ICT and digital tools amongst Swedish EFL teachers in secondary/upper secondary school. In addition, this paper also contains results and analysis of how teachers most commonly acquire new digital learning tools, as well as what they consider to be most important when incorporating ICT in the classroom. LÄS MER

  5. 20. Attityder till värmländsk dialekt : En dialektologisk studie angående värmlänningars attityder till den egna dialekten

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Oscar Lidström; [2018]
    Nyckelord :Dialekt; attityd; kön; ålder; Värmland;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att ta reda på vilken attityd värmlänningar har till den egna dialekten på allmän och lokal nivå. Den allmänna nivån handlar om hur respondenterna ser pådialekten i stort, medan den lokala nivån behandlar frågor kring de lokala varieteter som finns inom landskapet Värmland. LÄS MER