Sökning: "family owned"

Visar resultat 21 - 25 av 151 uppsatser innehållade orden family owned.

  1. 21. Flödesanalys och effektivisering med Lean-verktyg hos TBO-Haglinds AB.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Ludvig Jauring; [2022]
    Nyckelord :Stream mapping; Lean; Root cause.; Flödesanalys; Lean; Rotorsak.;

    Sammanfattning : TBO Haglinds AB är ett familjeföretag från Arboga som producerar balkonger och inglasningar samt monterar dessa hos flertal kunder över hela Sverige. All produktion sker på egen verkstad i Arboga och verksamheten har varit aktiv sedan 1970. LÄS MER

  2. 22. There Is No Place Like Home

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Louise Eriksson Knast; Teodor Eriksson; Johannes Hasenöhrl; [2022]
    Nyckelord :Family firms; manufacturing internationalisation; socio-emotional wealth SEW ; FIBER framework; case study; Sweden.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Family firms play an important role in the global economy. Family firms are defined as firms owned and managed by a family constellation. While their governance structure is different from non-family firms, family firms face similar questions of internalisation as their non-family counterparts. LÄS MER

  3. 23. Familjeägandets påverkan på impression management : En kvantitativ innehållsanalys av svenska börsnoterade företags VD-ord

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Patrik Vilks; Rebecca Ekstrand; [2022]
    Nyckelord :agency problems; CEO letter; content analysis; family ownership; Impression management; information asymmetry; narrative accounting; Pollyanna effect; Sweden; agentproblem; familjeägare; impression management; informationsasymmetri; innehållsanalys; narrativ redovisning; pollyannaeffekten; Sverige; VD-ord; ägarstruktur.;

    Sammanfattning : Texten i årsredovisningen är relativt oreglerad och utgör en möjlighet för företag att påverka investerarnas uppfattning om företaget genom ett narrativ som gynnar företagets mål och syften. Impression management och pollyannaeffekten används för att förklara varför företag tenderar att vara optimistiska kring sina prestationer och vill framställa sig på ett fördelaktigt sätt. LÄS MER

  4. 24. Varför har inte ett generationsskifte av jordbruks- eller skogsfastighet gjorts?

    Kandidat-uppsats, SLU/School for Forest Management

    Författare :Markus Lejon; [2022]
    Nyckelord :gamla ägare; arvtagare; privatägd;

    Sammanfattning : Examensarbetet bygger på en enkätundersökning gjord i samarbete med Tomas Karlsson på företaget Areal. Syftet med undersökningen är att få en uppfattning om varför inte ett generationsskifte är gjort hos markägare trots deras relativt höga ålder. LÄS MER

  5. 25. From Champagne showers to the back of the grid: A case study of Williams Racing

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mirza Bander; Yasmine Hartvig; Caoimhe O'Sullivan; [2021]
    Nyckelord :Brand heritage; Heritage brand; Brand identity; Brand reputation; Formula 1; Brand Management; Sponsorship; Business and Economics;

    Sammanfattning : Williams is a long standing, family owned and operated Formula 1 team. Their track record of success is closely tied to their status as a skilled and independent constructor in a highly competitive and monetized sport. When founder Frank Williams steps aside and his daughter Claire takes over, the team struggles to produce the glory of yesteryear. LÄS MER