Sökning: "film i undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 173 uppsatser innehållade orden film i undervisning.

  1. 1. Lärare och Filmens roll i klassrummet : En enkätundersökning av lärare och lärarstudenters inställning till filmanvändning i svenskundervisningen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorik

    Författare :Markus Öhlmér; [2024]
    Nyckelord :Lärare; Lärarstudenter; Film; Undervisning; Det vidgade textbegreppet; Estetisk lärarprocess; Litteracitet; Fiktionsanvändning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker lärare och lärarsudenters inställning och erfarenheter med att använda filmmediet i svenskundervisningen. Dessa grupper jämförs med varandra samt med en tidigare studie för att få en bild av hur dessa inställningar har förändrats. .. LÄS MER

  2. 2. Musiklyrikens critical literacy-utvecklande potential : En normkritisk lyrikanalys av Joakim Bergs låttexter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Clara Wadsten; [2024]
    Nyckelord :Poetry education; lyric poetry; text analysis; norm criticism; critical literacy; Joakim Berg; Lyrikundervisning; musiklyrik; textanalys; normkritik; critical literacy; Joakim Berg;

    Sammanfattning : I denna studie genomförs en normkritisk textanalys av ett urval av Joakim Bergs texter i syfte att beskriva hur normer om etnicitet och trostillhörighet uttrycks. Vidare har studien en didaktisk funktion och syftar till att belysa hur musiklyrik kan fungera i svenskämnets critical literacy-utvecklande undervisning. LÄS MER

  3. 3. Spelfilm som historieförmedlare i undervisning : Hur spelfilm kan bidra till att utveckla elevers historiska tänkande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Erica Jonsson; [2023]
    Nyckelord : Source Criticism ; Historical Consciousness ; Uses of History ; Film ; Film as a Mediator of History ;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to see how historical films in history education can contribute to developing students' critical thinking about sources, historical consciousness, and various aspects of the uses of history. I showed a sequence of the film 1917 which is about the First World War, to a class of high school students who then worked on an assignment connected to the film and the purpose of the study. LÄS MER

  4. 4. Vem förföljer kaninen? : En designstudie där barnen experimenterar med det fysikaliska fenomenet ljus och skugga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Tatjana Lühring; [2023]
    Nyckelord :phenomenon of light and shadow; variation theory; teaching design; experiments; fenomen ljus och skugga; variationsteori; undervisningsdesign; experiment;

    Sammanfattning : Abstract The study is based on teaching design grounded in variation theory, and aims to develop knowledge about how teaching about physical phenomenon of light and shadow can be designed in an exploratory way to develop childrens`s science learning. A total of six children aged four to five were inkluded in the study. LÄS MER

  5. 5. Vilken stämning vill du skapa med din musik? – En studie om fem musiklärares användande av film- och spelmusik i grundskolans musikundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Albert Linde; Rikard Svensson; [2023]
    Nyckelord :filmmusik; musikpedagogik; musikskapande; spelmusik; undervisningsmetoder; utbildningsvetenskap; educational science; film music; music creation; music education; teaching methods; video game music; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av det centrala innehållet i ämnet musik på grundskolenivå gällande film- och spelmusik genomfördes en intervjustudie. Syftet med studien var att undersöka hur fem verksamma musiklärare i grundskolan använder musik från film och tv-spel i klassrummet för att undervisa om musik som meningsskapande uttrycksform. LÄS MER