Sökning: "forskningstradition"

Visar resultat 21 - 25 av 59 uppsatser innehållade ordet forskningstradition.

  1. 21. Utvecklarmedverkan: Ett annorlunda perspektiv på relationen mellan utvecklare och användare : En undersökning över hur utvecklare kan involveras i användarens verksamhet

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Informatik

    Författare :Marcus Nordlander Wiik; [2017]
    Nyckelord :user participation; the Scandinavian approach; developer participation; participatory design; involvement; system developers; users; system development; information systems; användarmedverkan; skandinavisk forskningstradition; skandinaviska skolan; utvecklarmedverkan; deltagande design; involvering; utvecklare; användare; informatik;

    Sammanfattning : Inom systemutveckling har utvecklare och användare länge samarbetat för att nå mer framgångsrika systemutvecklingsprojekt. Detta samarbete grundar sig i vad som brukar kallas den skandinaviska skolan eller den skandinaviska traditionen. LÄS MER

  2. 22. I skolans värld : En intervjustudie med specialpedagoger om deras arbete med elever med diagnosen Hyperaktivitetssyndrom med uppmärksamhetsstörning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Dzemila Glavovic; Festina Breznica; [2017]
    Nyckelord :Attention Deficit Disorder Hyperacititvity; ADHD; ADHD; specialpedagogik; skola;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att genom intervjuer med specialpedagoger, belysa och analysera svårigheter och möjligheter som specialpedagoger på grundskolor återger när de berättar om sitt arbete med elever med diagnosen ADHD. Syftet var även att belysa och analysera hur specialpedagoger beskriver skolans samspel med vårdnadshavare. LÄS MER

  3. 23. Learning study och grannspråksundervisning: En explorativ studie med learning study som metod och hörförståelse i danska som lärandeobjekt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Johanna Ljungek; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet prövar hur grannspråksundervisning kan utvecklas med learning study som metod. Syftet är att se hur metoden fungerar i utvecklandet av språkinlärning. LÄS MER

  4. 24. Den skolfrånvarande eleven : En intervjustudie med kuratorer om skolans arbete med skolpliktiga skolfrånvarande elever

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Sophie Hansson; Marika Varszegi; [2016]
    Nyckelord :School phobia; skolproblem; skolfrånvaro; elevhälsa; LGR11;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att genom intervjuer med kuratorer, belysa hur elevhälsan berättar om hur de förhåller sig till och arbetar med elever i skolan som är eller riskerar att bli skolfrånvarande. Studien utgår från en hermeneutisk forskningstradition. LÄS MER

  5. 25. Socialisation i förortens skolor : Pedagogers erfarenheter kring arbetet med elever på skolor i socioekonomiskt och etniskt segregerade områden

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Rickard Götesson; Nils Frostfeldt; [2016]
    Nyckelord :socioekonomisk segregation; etnisk segregation; skolframgång; socialisation; utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa pedagogers upplevelser av hur man på skolor i socioekonomiskt och etniskt segregerade områden arbetar för att få alla elever att klara kunskapsmålen, liksom vad som anses vara de största utmaningarna. Sex stycken semistrukturerade intervjuer har genomförts på två olika skolor i socioekonomiskt och etniskt segregerade områden. LÄS MER