Sökning: "forskningstradition"
Visar resultat 21 - 25 av 59 uppsatser innehållade ordet forskningstradition.
21. Utvecklarmedverkan: Ett annorlunda perspektiv på relationen mellan utvecklare och användare : En undersökning över hur utvecklare kan involveras i användarens verksamhet
Master-uppsats, Linköpings universitet/InformatikSammanfattning : Inom systemutveckling har utvecklare och användare länge samarbetat för att nå mer framgångsrika systemutvecklingsprojekt. Detta samarbete grundar sig i vad som brukar kallas den skandinaviska skolan eller den skandinaviska traditionen. LÄS MER
22. I skolans värld : En intervjustudie med specialpedagoger om deras arbete med elever med diagnosen Hyperaktivitetssyndrom med uppmärksamhetsstörning
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Syftet med studien var att genom intervjuer med specialpedagoger, belysa och analysera svårigheter och möjligheter som specialpedagoger på grundskolor återger när de berättar om sitt arbete med elever med diagnosen ADHD. Syftet var även att belysa och analysera hur specialpedagoger beskriver skolans samspel med vårdnadshavare. LÄS MER
23. Learning study och grannspråksundervisning: En explorativ studie med learning study som metod och hörförståelse i danska som lärandeobjekt
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Det här examensarbetet prövar hur grannspråksundervisning kan utvecklas med learning study som metod. Syftet är att se hur metoden fungerar i utvecklandet av språkinlärning. LÄS MER
24. Den skolfrånvarande eleven : En intervjustudie med kuratorer om skolans arbete med skolpliktiga skolfrånvarande elever
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Syftet med studien var att genom intervjuer med kuratorer, belysa hur elevhälsan berättar om hur de förhåller sig till och arbetar med elever i skolan som är eller riskerar att bli skolfrånvarande. Studien utgår från en hermeneutisk forskningstradition. LÄS MER
25. Socialisation i förortens skolor : Pedagogers erfarenheter kring arbetet med elever på skolor i socioekonomiskt och etniskt segregerade områden
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa pedagogers upplevelser av hur man på skolor i socioekonomiskt och etniskt segregerade områden arbetar för att få alla elever att klara kunskapsmålen, liksom vad som anses vara de största utmaningarna. Sex stycken semistrukturerade intervjuer har genomförts på två olika skolor i socioekonomiskt och etniskt segregerade områden. LÄS MER