Sökning: "funktionshinder och lärande"
Visar resultat 11 - 15 av 65 uppsatser innehållade orden funktionshinder och lärande.
11. Elvers delaktighet i särskolan : Lärares uppfattningar om delaktighet och hur pedagogerna möjliggör delaktighet i grundsärskolans undervisning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Att utveckla elevernas delaktighet var ett prioriterat mål i arbetet inom grundsärskolan men den allmänna uppfattningen bland pedagogerna gjorde att diskussionerna gärna stannade i tankar som att “eleverna får välja om de vill ha röd eller blå penna” och “de får välja vilken sida de ska börja med”. Eftersom pedagogerna upplevde att diskussionerna inte kom längre, började vi leta material som kunde stärka diskussionerna och utveckla tänkande. LÄS MER
12. Arbetsplatslärande : En kvalitativ intervjustudie om hur boendestödjare lär sig i det dagliga arbetet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera boendestödjares beskrivningar av deras eget lärande i vardagsarbetet. Tidigare forskning kring ämnet granskades för att få bakgrundsförståelse för att sedan genomföra semistrukturerade intervjuer med sex boendestödjare. LÄS MER
13. När skolan skapar problem för barnen: Om barn och ungdomar med högfungerande autism i grundskola och gymnasium
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapiSammanfattning : Autism är en funktionsnedsättning som bland annat medför svårigheter med olika kognitiva funktioner. Vanligt är bristande förmåga att tolka sociala koder, ta in och sortera information från omgivningen samt att göra abstrakta slutledningar. LÄS MER
14. Hur skolsköterskor upplever sig kunna stödja elever med ADD
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : Bakgrund: Skolsköterskan och elevhälsan har ett grundläggande uppdrag i att främja och stödja elevers hälsa för att möjliggöra goda skolresultat. Elever med koncentrationssvårigheter utan hyperaktivitet kan vara svåra att upptäcka då eleven inte stör andra men har svårt att tillgodogöra sig undervisningen. LÄS MER
15. Hur ser du mig? - En studie om synsätt på elevers särskilda behov i fritidshem
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med arbetet var att få förståelse för de föreställningar personal i fritidshem harom funktionshinder. Syftet var även att undersöka uppfattningar hos yrkesverksampersonal om elevers särskilda behov i fritidshem. LÄS MER