Sökning: "funktionshinder och lärande"

Visar resultat 6 - 10 av 65 uppsatser innehållade orden funktionshinder och lärande.

  1. 6. Musik + NPF = Sant : Musiklärares arbete med elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Evelina Landh; [2021]
    Nyckelord :music teaching; Autism; ADHD; special education; music education; musikpedagogik; NPF neuropsykiatriska funktionshinder ; ADHD; autism; specialpedagogik; relationellt lärande; musikundervisning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med ökad förståelse om musiklärares arbete med elever med NPF (neuropsykiatrisk funktionsnedsättning) i den ordinarie undervisningen. Jag har sökt finna både musiklärares arbetssätt och uppfattningar kring elever med NPF. Studien utgår från ett relationellt perspektiv. LÄS MER

  2. 7. Hörselskadades möte med högskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karin Gerleman Zander; [2019]
    Nyckelord :Hörselskador; Livsberättelser; Inkludering; Exkludering; Högre studier;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med det här arbetet är att beskriva och förstå hur hörselskadade studenter upplever och hanterar inkludering och exkludering på högskolan i Sverige. Bakgrunden är att hörselskadade studenter i en tidigare undersökning från 2007 visade sig vara underrepresenterade på högskolan och överrepresenterade i avhopp från densamma. LÄS MER

  3. 8. Hur anpassas den befinliga utegården på förskolan för barn som är rullstolsburna? : En kvalitativ & kvantitativ studie om delaktighet och lärande på förskolans utegårdar för barn som är rullstolsburna

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Marigona Kadriu; Melina Reinhardt; [2019]
    Nyckelord :Funktionshinder; funktionsnedsättning; förskolans utegård; förskolans utemiljö; delaktighet; tillgänglighet och framkomlighet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 9. Hur gestaltas funktionshinder i populärkultur? : En explorativ studie av stereotyper och av funktionshinderdiskursen i tv-serier från 2006-2019.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Tobias Björklund; Jens Tejland; [2019]
    Nyckelord :diskursanalys; diskurs; funktionsnedsättning; kultiveringsteori; Netflix; pedagogisk ledstjärna; specialpedagogik; ungdomsserier;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att se hur funktionsnedsättningar gestaltas i populärkultur. Underlaget utgjordes av tv-serier riktade mot ungdomar hämtade från strömningssiten Netflix. Undersökningen var av explorativ karaktär och är att betrakta som en förstudie. LÄS MER

  5. 10. Samspel och kommunikation med elever med intellektuell funktionsnedsättning och ytterligare funktionsnedsättningar : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Margaretha Fors; Sepideh Mosleh; [2019]
    Nyckelord :multiple disabilities; participation; intellectual disability; communication;

    Sammanfattning : I denna systematiska litteraturstudie ville vi undersöka modern forskning kring kommunikation och delaktighet för elever med flerfunktionsnedsättningar och intellektuella funktionshinder. Ämnet delaktighet för elever med flerfunktionsnedsättningar som ingår i grundsärskolans inriktning träningsskola är ett komplicerat ämne att bearbeta. LÄS MER