Sökning: "funktionshinder och lärande"

Visar resultat 16 - 20 av 65 uppsatser innehållade orden funktionshinder och lärande.

  1. 16. Likvärdig skola för alla? : En kvalitativ studie om pedagogers syn på en likvärdig undervisning för elever med språkstörning i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Josefin Hoppe; Therese Virolainen; [2018]
    Nyckelord :Equivalent education; language disorder; language impairment; special education reform; securitization theory; inclusion; thematic teaching; primary school and elementary school.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka om elever med funktionshinder får motsvarande utbildning och om undervisningen är kopplad till skolan som styrdokument. Undersökningen består av intervjuer med fyra lärare som alla arbetar med studenter med nedsatt språk i sin verksamhet. LÄS MER

  2. 17. To extinguish fires. A comparative study of three different collaboration models in the work of behavior problems

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sofie Ingelström; [2017]
    Nyckelord :“Collaborative problem solving”; Diskursanalys; Giraffspråket; Grundskolan; Lågaffektivt bemötande; Neuropsykiatriska funktionshinder; Problemskapande beteende; Samverkansmodeller; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen i denna specialpedagogiska uppsats, är att finna variationer och mönster i tre vanligt förekommande samverkansmodeller, som är påtalade i litteratur och i olika pedagogiska sammanhang. Begreppet samverkansmodell är ett eget utformat begrepp som för mig i denna studie innebär att de studerade modellerna kan bidra med komponenter som; samarbete, empati, kommunikation och pedagogiska verktyg till att arbeta med problemskapande beteende. LÄS MER

  3. 18. Effekter av fysisk aktivitet vid diabetes typ 2 : En litteraturöversikt

    M1-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Charlotte Levin; Jaqueline Mariz Ljunggren; [2017]
    Nyckelord :diabetes type 2; training types; health effects; physical activity; HbA1c; diabetes typ 2; träningstyper; hälsoeffekter; fysisk aktivitet; HbA1c;

    Sammanfattning : Inledning: Diabetes typ 2 är en metabol sjukdom som har ökat i hela världen. Diabetes medför stora hälsoproblem som kan leda till förtidig död och funktionshinder. Fysisk aktivitet är en faktor som kan förändra diabeteskomplikationer och förbättra människors möjlighet att hantera symptomen av diabetes. LÄS MER

  4. 19. Inkludering i skolverksamhet : En analys om en grupp pedagogers uppfattning om en inkluderande skolverksamhet

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Maria Ankarlund; [2017]
    Nyckelord :inclusion; neuropsychiatric disability; teaching strategies; business learning; inkludering; neuropsykiatriska funktionshinder; undervisningsstrategier; verksamhetslärande;

    Sammanfattning : Inkludering är ett begrepp vilket kan antyda individens gemenskap med andra människor, en gemenskap baserad på upplevd ömsesidighet och delaktighet. Inkluderad kan även antyda att någon eller något ingår i en kontext, exempelvis att eleven är en del av gruppen eller att momsen är inkluderad i priset. LÄS MER

  5. 20. "Har du 22 barn som är glada en hel vecka, då gör du något väldigt fel"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Andréa Djurbergh Folkell; [2017]
    Nyckelord :Affekter; Affektuttryck; Känslor; Emotioner; Identitet; Avvikande; Barn; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsatsen är att studera hur förskollärare upplever att de ser på, bemöter och arbetar med barns olika affektuttryck. Detta för att bidra till en djupare förståelse för hur känslor kan komma till uttryck, kan få möjlighet att komma till uttryck, och hur kompetenser kring affekter kan se ut i förskolan. LÄS MER