Sökning: "Kategorisk modell"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Kategorisk modell.

  1. 1. Modelling of Capital Requirements using LSTM and A-SA in CRR 3

    Master-uppsats, KTH/Matematik (Avd.)

    Författare :William Gan; [2022]
    Nyckelord :Capital Requirements; machine learning; neural networks; financial mathematics; risk management; CRR 3; FRTB; Kapitalkrav; maskininlärning; neurala nätverk; finansiell matematik; riskhantering; CRR 3; FRTB;

    Sammanfattning : In response to the Great Financial Crisis of 2008, a handful of measures were taken to increase the resilience toward a similar disaster in the future. Global financial regulatory entities implemented several new directives with the intention to enhance global capital markets, leading to regulatory frameworks where financial participants (FPs) are regulated with own fund's requirements for market risks. LÄS MER

  2. 2. Convolutional neural network based object detection in a fish ladder : Positional and class imbalance problems using YOLOv3

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Patrik Ekman; [2021]
    Nyckelord :Object detection; Computer vision; Fish ladder; Imbalance problems; Imbalanced data; YOLO; Convolutional Neural Network; Deep learning; Objektdetektering; Datorseende; Fisktrappa; Obalanser; Obalanserad data; YOLO; Convolutional Neural Network; Djupinl¨arning;

    Sammanfattning : Hydropower plants create blockages in fish migration routes. Fish ladders can serve as alternative routes but are complex to install and follow up to help adapt and develop them further. In this study, computer vision tools are considered in this regard. LÄS MER

  3. 3. Social delaktighet för elever som läser i grundsärskolan med inriktning ämnesområden : En uppsats om elevassistenters tankar om hur elevers sociala delaktighet kan stärkas

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Centrum för HumanIT (from 2013)

    Författare :Katarina Lundvall; [2019]
    Nyckelord :social inclusion; intellectual disability; educational aid; compulsory school for pupils with learning disabilities in training school classes; interview study; social delatighet; utvecklingsstörning; elevassistenter; grundsärskola inrikning ämnesområden; intervjustudie;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine educational aid´s perceptions of social inclusion in the compulsory school for pupils with learning disabilities in training school classes. The chosen method of this study is a qualitive research approach. LÄS MER

  4. 4. Hur ser du mig? - En studie om synsätt på elevers särskilda behov i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :André Brunlid; Rebecka Hällblad; [2018]
    Nyckelord :Funktionshinder; Särskilda behov; Fritidshem; Kategorisk modell; Relationell modell; Socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att få förståelse för de föreställningar personal i fritidshem harom funktionshinder. Syftet var även att undersöka uppfattningar hos yrkesverksampersonal om elevers särskilda behov i fritidshem. LÄS MER

  5. 5. Nyanlända elever. Lärares och rektorers tal om nyanlända elevers lärande och utveckling av läs- och skrivförmåga

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Kerstin Falk; Catharina Friborg; [2015-05-21]
    Nyckelord :nyanlända; undervisning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med arbetet har varit att undersöka hur några lärare och rektorer talar om den sammantagna skolsituationen inklusive utvecklingen av läsning och skrivning på svenska språket för nyanlända elever, med fokus på elevernas läs- och skrivutveckling, hur lärarnas och rektorernas tal om undervisningen för nyanlända överensstämmer med hur undervisningen genomförs samt hur hinder och möjligheter beskrivs för de nyanländas läs- och skrivutveckling i inkluderad klassrumsundervisning. Arbetet syftar även till att undersöka om lärares och rektorers tal om nyanlända elever är uttryck för ett relationellt eller kategoriskt perspektiv på svårigheter som eleverna möter. LÄS MER