Sökning: "gör fritid"

Visar resultat 1 - 5 av 162 uppsatser innehållade orden gör fritid.

  1. 1. Sjuksköterskors erfarenheter av Compassion Fatigue : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Johan Egerö; Viktor Helmerius; [2024]
    Nyckelord :Compassion fatigue; Nurses; Literature review; Compassion; Personcentered care; Compassion fatigue; Sjuksköterskor; Litteraturöversikt; Medlidande; Personcentrerad vård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Compassion fatigue beskrivs som en utbrändhet bland vårdpersonal på grund av stress från att arbeta med utsatta människor. I sjuksköterskans fall patienter som drabbats av sjukdom och lidande och dennes anhöriga. Detta begrepp är relativt nytt och outforskat i den svenska vårdmiljön. LÄS MER

  2. 2. Barns möjligheter till en meningsfull fritid i en socioekonomiskt utsatt stadsdel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Heidi Spooner; Anna Karlsson; [2023-10-24]
    Nyckelord :Fritidshem; samverkan; socioekonomisk status; föreningsliv; socialt kapital;

    Sammanfattning : I vårt dagliga arbete ser vi hur lärare i fritidshem är medvetna om sitt kompensatoriska uppdrag och ser samverkan med kultur- och föreningsliv som en möjlighet att ge eleverna en mer givande, aktiv och meningsfull fritid. Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka samverkan mellan förening- och kulturverksamheter med fritidshem och skola. LÄS MER

  3. 3. Eleverna fortsätter att utvecklas och de vill att fritids steppar upp och följer med!

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :David Fredriksson; Thea Kristensson Lexén; [2023-10-23]
    Nyckelord :fritidshem; elevinflytande; fritid; digitala medier; anledningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera orsaker till varför äldre elever slutar på fritidshemmet och därefter beskriva möjliga förbättringar inom fritidsverksamheten, som är nödvändiga att genomföra utifrån syftet att elever i åldrarna 10 - 12 år ska fortsätta gå på fritids. Studien syftar till att svara på tre frågeställningar vilket är Vilka anledningar finns det för att eleverna slutar på fritidshemmet utifrån elevernas perspektiv? Vilka potentiella fenomen påverkar att eleverna slutar på fritidshemmet utifrån fritidslärarnas perspektiv? Och till sist, Vilka förändringar inom fritidshemmet behöver genomföras utifrån de anledningar som lärarna och eleverna anger till varför elever slutar på fritidshemmet? Vi har intervjuat elever i åldrarna 10 – 12 år som inte längre är inskrivna på fritidshemmet samt utbildade fritidslärare som alla har arbetat inom yrket under flera år. LÄS MER

  4. 4. Från centralisering till decentralisering - och tillbaka igen. En kritisk analys av Göteborgs Stads stadsdelsförändringar.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Malin Hjort; [2023-01-24]
    Nyckelord :Omorganisation; Kommun; Centralisering; Decentralisering; Beslutsprocess; WPR; Social hållbarhet; Arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är bidra till ökad förståelse av varför stora omorganisationer genomförs i offentlig förvaltning, hur förändringarna konstrueras som önskvärda, vilka centrala motiv som driver förändringsprocesserna, vilka perspektiv som inte framträder lika tydligt samt hur arbetsmiljöperspektivet tas i beaktande. Metod: Uppsatsen består av en historisk dokumentstudie avseende beslutsunderlag för organisationsförändringar i Göteborgs Stad under tidsperioden 1987–2021. LÄS MER

  5. 5. Fritidshemslärarens sociala uppdrag: mellan möjligheter och utmaningar : En kvalitativ studie om fritidshemslärarens roll och förutsättningar för att stötta elever med särskilda behov i sina sociala relationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Amanda Kimander; Livia Ivarsson; [2023]
    Nyckelord :Sociala relationer; särskilt stöd; särskilda behov; inkludering; fritidshemslärare;

    Sammanfattning : Studien syftar till att synliggöra och förstå fritidshemslärarens roll och förutsättningar för att stötta elever i behov av särskilt stöd i sina sociala relationer. Pedagogiska strategier och metoder samt hinder och utmaningar för detta arbete har undersökts. LÄS MER