Sökning: "gender in design"

Visar resultat 1 - 5 av 787 uppsatser innehållade orden gender in design.

  1. 1. ”INGEN VILL JU HA EN SHORT GUY”. En kvalitativ intervjustudie om hur unga män uppfattar och upplever sig påverkas av utseendenormer på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Cornelia Nilsson; Claudia Saksa; [2024-03-12]
    Nyckelord :Utseendeideal; skönhetsideal; sociala medier; Instagram; unga män; påverkan; hegemonisk maskulinitet;

    Sammanfattning : Throughout history, beauty ideals have existed as a societal construct, but the recent phenomenon lies in the rapid and widespread dissemination of these ideals through social media. Platforms like Instagram encourage user interaction, fostering a specific type of content. LÄS MER

  2. 2. Försvarsmaktens jämställdhetsarbete : En kvalitativ studie av hur kadetter, som identifierar sig som män, upplever jämställdhetsarbetet inom Försvarsmakten.

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Johanna Friman; [2024]
    Nyckelord :Gender Equality; Swedish Armed Forces; Equal Treatment; Resistance; Gender Equality Work; Jämställdhet; Försvarsmakten; Likabehandling; Motstånd; Jämställdhetsarbete;

    Sammanfattning : Försvarsmakten har fått som uppdrag av regeringen att integrera jämställdhetsarbetet i hela sin verksamhet och därmed måste all personal vara inkluderad i detta arbete. Det finns en lucka i forskningen när det gäller manlig militärpersonals syn på jämställdhetsarbetet. LÄS MER

  3. 3. Direktörer i diadem : En studie kring hur genusroller och stereotyper påverkarkarriärvägar och ledarskap inom företagsvärlden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Vilma Brommels; Josephine Bäcklund; [2024]
    Nyckelord :Schein s Career Anchors Theory; Social Role Theory; Ethics of Care.; Scheins Karriärankarteori; Rollteori; Social identifieringsteori; Omsorgsetik;

    Sammanfattning : Titel: Direktörer i diadem - En studie kring hur genusroller och stereotyper påverkarkarriärvägar och ledarskap inom företagsvärlden Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Vilma Brommels och Josephine Bäcklund Handledare: Monika Wallmon Datum: 2024 – januari Syfte: Syftet med denna studie är att utforska uppfattningar och förväntningar som ställs på män och kvinnor i ledande positioner inom företagsvärlden, med särskilt fokus på hur dessa uppfattningar och förväntningar är rotade i och påverkas av genusroller enligt Social role-teorin samt Edgar Scheins Karriärankarteori. Metod: Blandad metodansats, kombinerade både kvalitativa och kvantitativa tekniker, med tyngd i den kvalitativa delen. LÄS MER

  4. 4. Vad är det som lockar med snus? : En kvantitativ studie om gymnasieelevers användning och anledningar till att använda snus.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Oscar Gransten; Anna Olsson; [2024]
    Nyckelord :Snus; Lärare; Gymnasiet; Elever;

    Sammanfattning : Background: The use of snus among Swedish youth has increased, posing a potential risk of long-term consequences in adulthood. Objective & Research Questions: The aim of the study is to analyze snus usage among high school students and identify influencing factors as well as reasons for quitting. LÄS MER

  5. 5. Gendered Advocacy Coalitions in Estonia and Lithuania: A Comparative Study about the (non-)Ratification of the Istanbul Convention

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Henrietta Tegler; [2024]
    Nyckelord :Istanbul Convention; Estonia; Lithuania; Gendered Advocacy Coalitions; Women’s Rights.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The Council of Europe Convention on Preventing and Combating Violence against Women and Domestic Violence, known as the Istanbul Convention, was ratified by the European Union in 2023. However, five member states have not yet ratified. LÄS MER