Sökning: "genus medvetenhet"
Visar resultat 11 - 15 av 287 uppsatser innehållade orden genus medvetenhet.
11. Kunskapsproduktion kring fetischism : Att förhålla sig till sakorienterad sexualitet
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskapSammanfattning : Detta projekt söker efter vägledande principer för en kunskapsproduktion kring fetischistisk sexualitet. Detta har utförts genom diskursanalytiska och genealogiska studier av hur fetischism konstrueras i olika sociokulturella sammanhang. LÄS MER
12. Unga transpersoner och sång
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Unga transpersoner är en växande elevgrupp vilket gör att allt fler sånglärare möter elever som identifierar sig som transpersoner i sin undervisning. En persons röst är nära sammankopplad med den personliga identiteten men det finns väldigt lite forskning om transpersoner i sångsammanhang. LÄS MER
13. Det grafiska gränssnittets kön : En kvalitativ studie om manliga användares uppfattning av könskodad och könsneutral webbdesign
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : För att skapa webbsidor med hög användbarhet och bred acceptans är det viktigt att vara medveten om och förstå användares behov och förväntningar. IT-branschen idag består till största del av män och det är inte ovanligt att en utvecklare gör designval utifrån egna preferenser och erfarenheter. LÄS MER
14. Synen på maskulinitet : En tematisk analys av uppfattningar och levda erfarenheter av mansrollen hos unga män mellan 20-29 år i Sverige.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att genomföra en tematisk analys av unga mäns uppfattningar och upplevelser av mansrollen i dagens svenska samhälle. Studien baserades på sju semistrukturerade intervjuer med unga vuxna mellan 20 och 29 år, bosatta runt om i Sverige. LÄS MER
15. Hur karaktäriseras genus i barnlitteratur? : En kvalitativ och kvantitativ genusanalytisk studie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how gender is characterized in children's literature in the Swedish preschool. The research question is of great importance to investigate because the Swedish preschool operates as a social institution. LÄS MER