Sökning: "group development"

Visar resultat 11 - 15 av 4762 uppsatser innehållade orden group development.

  1. 11. SO-undervisning genom dramapedagogik : - positiva och negativa konsekvenser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Tyra Hagesveen; Svensson Lars; [2024]
    Nyckelord :Drama; Education; Empathy; Higher order skills; Negative consequences; Positive consequences; Social studies; Teacher`s role;

    Sammanfattning : This paper aims to answer the following question "What does research say about positive versus negative consequences regarding the integration of drama in social studies class?". It is important to note that the paper is based on the Swedish word "SO", which includes four separate subjects: civic education, history education, geography education and education about religion. LÄS MER

  2. 12. Ungdomar i kriminalitet - riskfaktorer som konstruerar ungdomars väg in till kriminalitet : En litteraturstudie som undersöker vilka riskfaktorer som möjligtvis leder till att ungdomar hamnar i kriminalitet, samt hur socialt arbete idag möter ungdomar i kriminalitet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Ilaf Hadi Aziz; Sara Aqil Mohammed; [2024]
    Nyckelord :Attachment Theory; Crime; Juvenile Delinquency; Labeling Theory; Risk Factors; Social Work; Youth; Anknytningsteori; Kriminalitet; Ungdomskriminalitet; Stämplingsteori; Riskfaktorer; Socialt arbete; Ungdomar;

    Sammanfattning : The aim of this study is to understand and identify the different risk factors that lead to juvenile delinquency and how social work interacts with juvenile delinquency. Juvenile delinquency is one of the main prominent discussions in Swedish society. There are a lot of youth today that fall victims to the evergrowing crime rates in Sweden. LÄS MER

  3. 13. Bidragande faktorer till utvecklingen av PTSD bland ensamkommande barn under asylprocessen : En systematisk litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Hajigharnaei saadat; [2024]
    Nyckelord :Unaccompanied minors; Mental illness; PTSD; Asylum process; Migration; Age assessment; Ensamkommande barn; Psykisk ohälsa; PTSD; Asylprocess; Migration Åldersbedömning;

    Sammanfattning : Abstrakt De senaste decennierna har antalet ensamkommande barn som söker asyl i Europa ökat. Ensamkommande barn beskrivs ofta som en utsatt grupp som kan ha erfarenheter av fruktansvärda händelser med sig. LÄS MER

  4. 14. Lärares upplevelser av gruppdynamik i idrott och hälsa : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Elias Östlin; [2024]
    Nyckelord :physical education; group dynamics; teacher; student; group development; relations; Tuckman; idrott och hälsa; gruppdynamik; lärare; elev; grupputveckling; relationer; Tuckman;

    Sammanfattning : Att som lärare hantera en hel klass och se till allas olika förutsättningar är inte alltid lätt. Det kräver kännedom om utmaningar i det sociala samspelet. Goda relationer både elever emellan och mellan lärare och elever är viktigt för att skapa trygghet och delaktighet (Skolforskningsinstitutet 2020). LÄS MER

  5. 15. Hur kan lärarrollen förstås och anpassas i relation till samskapande undervisning? : Genom studenternas perspektiv Utvecklingsarbete

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Hanna Rached Rydberg; [2024]
    Nyckelord :co-creative teaching; group work; reflect nuancedly; motivation;

    Sammanfattning : When I found out that in 2022 there were about 18 000 students who did not have the qualifications to applay to high school after they finished ninth grade, I became curious about how I, in my future profession as a teacher, will be able to help students achieve passing grades in my subject social studies at the end of ninth grade. I have therefore studied what is required of the school´s curriculum Lgr 22 and how I can motivate the students as well as which working methods are presented in theory and previous research as the best working methods to enable the students to reach the right understanding of different subjects. LÄS MER