Sökning: "guld ekonomi"

Visar resultat 21 - 23 av 23 uppsatser innehållade orden guld ekonomi.

  1. 21. Jakten på El Dorado i Sydamerikas vildmark under 1500-talet. : Ett resultat av eurocentriska projiceringar, ekonomisk exploateringsstrategi ellerstabiliseringspolitiska utrensningsåtgärder?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för spanska, portugisiska och latinamerikastudier; Latinamerika-institutet

    Författare :Angela Jakobsson; [2009]
    Nyckelord :Amazonas; Colombia; conquistador; djungel; Ecuador; El Dorado; expedition; 1500-talet; guld; kolonialtiden; Metariket; myt; Peru; stabiliseringspolitik; Sydamerika; upptäcktshistoria; Venezuela; vildmark;

    Sammanfattning : Jakten på El Dorado rasade som värst i Sydamerikas vildmark under1500-talet. Ett fyrtiotal expeditioner i spanska kronans regi sökte efterdet mytomspunna riket. Expeditionsdeltagarna kom från Europas allahörn. Uppsatsen syftar till att visa vad som föranledde jakten på El Dorado. LÄS MER

  2. 22. Fastighetsmäklaryrket: Att skära guld med täljkniv? - Vad motiverar fastighetsmäklaren i sin yrkesroll och hur ser dess chefer på motivation?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi

    Författare :Ida Larsson; [2007]
    Nyckelord :Motivation; Estate agent and Director; Motivation; Fastighetsmäklare och Chef;

    Sammanfattning : Mitt syfte har varit att utreda vad som motiverar fastighetsmäklaren i sin yrkesroll samt att utreda hur dess chefer bedömer medarbetarnas motivation och dess påverkan för arbetsprestationen. Jag har använt flera teorier som kunnat kopplats till empirins resultat. LÄS MER

  3. 23. Kära dagbok. Hur går det till när man tar guld? : Innehållsanalys av Spendrups reklamkampanj

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

    Författare :Maria Bondesson; Therese Karlsson; [2006]
    Nyckelord :reklam; kampanj; Norrlands Guld; Spendrups; Guld till alla; innehållsanalys;

    Sammanfattning : This is a case study of the advertising campaign “Guld till alla” (Gold to Everyone) embarked upon by Spendrups Bryggeri AB in a bid to promote Norrlands Guld, during the period 2004. The approach used by Spendrups will be compared with theories about communication planning, communication strategies, target group definition and how to create effective advertising. LÄS MER