Sökning: "gymnasium kvalitativ matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden gymnasium kvalitativ matematik.

  1. 1. Organisation av matematikstöd på några gymnasieskolor : Ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tina Johansson; Catarina Larsson; [2023]
    Nyckelord :Framgångsfaktorer; Gymnasium; Matematikstöd; Organisation; Stödverksamhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Johansson, Tina och Larsson, Catarina (2023). Organisation av matematikstöd på några gymnasieskolor: ur ett specialpedagogiskt perspektiv. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Undervisning i matematik på distans : En kvalitativ undersökning om gymnasielärares undervisningsmetoder i matematik på distans

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Michael Sohl; [2020]
    Nyckelord :Matematik; distansundervisning; gymnasiet; undervisningsmetoder; digitala verktyg; elevsamarbeten;

    Sammanfattning : I Sverige har, sedan 1985, endast ett gymnasium haft distansundervisning vilket har lett till att det finns lite kvalitativ forskning om distansundervisningen i Sverige. För att få en bild av hur undervisningen sett ut i matematiken när Sveriges gymnasieskolor gick över till distansundervisning under vårterminen 2020 har denna studie genomförts. LÄS MER

  3. 3. Varje tanke räknas : En intervjustudie om elevers metakognitiva förmåga inom ämnet matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Liselott Frostäng; Alexandra Timner; [2018]
    Nyckelord :metacognition; mathematics; problem solving; cognitive;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa forskningsstudie är att undersöka om och hur lärare/speciallärare inom grundskolans högstadium samt gymnasium upplever att de arbetar med att stärka elevens metakognitiva förmåga i den specialpedagogiska matematikundervisningen. Vi har i studien valt frågeställningarna: 1. LÄS MER

  4. 4. Framgångsrikt lärande i matematik : En fallstudie av lärares förhållningssätt till kända faktorer som påverkar elevernas måluppfyllelse i ämnet

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Nyberg; [2017]
    Nyckelord :conception; successful education; factors to teach more successfully; teaching; education; konception; framgångsrik undervisning; framgångsfaktorer i undervisning; lärande; undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att i lärares uppfattningar och handlingar utforska deras förhållningssätt till faktorer som i tidigare forskning visat på områden som leder till framgång i undervisning. Studien utfördes i form av en fallstudie med en kvalitativ metodansats. LÄS MER

  5. 5. Datoriserad examination i matematik

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nina Sveno; [2015]
    Nyckelord :Matematik; Dator; Gymnasium; Examination; Förmågor; MapleTA;

    Sammanfattning : För att ta reda på i vilket utsträckning digitala prov kan användas i ämnet matematik på gymnasiet har en studie gjorts, där fokus legat på ämnesplanens olika förmågor, vilka utmaningar som är förknippade med denna examinationsform samt hur det kan påverka elevernas motivation. Studien har en kvalitativ inriktning och består av en inledande dokumentanalys, implementation och genomförande av prov på dator, samt utvärdering av resultat. LÄS MER