Sökning: "gympa"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet gympa.

  1. 1. Gympa i jeans : En kvantitativ studie om hur idrottslärare förhåller sig till elever sominte byter om

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :John Sahlén; [2024]
    Nyckelord :Ombyte; deltagande; idrott och hälsa; enkät;

    Sammanfattning : Forthcoming essay is a study whose purpose is to investigate how different PE-teachers inprimary schools upper stages and secondary schools approach students who do not changeinto sportswear. The aspects of changing in to sportswear for PE which this essay will focuson is if students are allowed to participate without changing in to sportswear, what activitythey get to do if they do not participate, sportswears influence on the students grade as well asif the curriculum supports teachers in only letting students who change in to sportswearparticipate. LÄS MER

  2. 2. Alla kan vara med! : En kvalitativ genre- och textanalys av hur hälsofrämjande gympingprogram uttrycks i Sveriges Television med ett medialiseringsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Karin Waldén Egholt; [2021]
    Nyckelord :Medialisering; Public service-uppdrag; Gymping; Träna med tv; Hemmagympa med Sofia; Hälsofrämjande tv-program; Hälsoism;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur hälsofrämjande gymping framställs i program producerade av Sveriges Television (SVT) i olika årtionden ur ett medialiseringsperspektiv. Studien har i sitt urval gjort nedslag i tre programserier för att få utsnitt i hur genren Hälsofrämjande gymping sett ut. LÄS MER

  3. 3. Gympa på skärmen : En kvalitativ studie om IKT-stöd i undervisning i idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Adnan Herco; [2017]
    Nyckelord :IKT; idrott och hälsa; undervisning; interaktiva spel; multimedia;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka elevernas upplevelser och erfarenheter av IKT-stöd i undervisningen i idrott och hälsa och hur användningen av IKT bidrog till deras lärande. Den metod som användes i studien var kvalitativa intervjuer genom stimulated recall och nio elever från en högstadieskola intervjuades. LÄS MER

  4. 4. “Allt vi gjorde på gympan handlade om att vara bäst" : En diskursanalytisk studie av storstadspressens framställningar av skolämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Mattias Ekdahl; Philip Lundell; [2017]
    Nyckelord :physical education; sports; PE; school subject; media; press; metropolitan press; discourses; discourse theory; agenda setting theory; Quennerstedt; idrott och hälsa; idrott; gympa; skolämne; media; tryckt press; storstadspress; diskurser; diskursteori; dagordningsteori; Quennerstedt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur kroppsövningsämnet framställs i storstadspressunder perioden 1 juli 2015 - 30 juni 2016. För att uppfylla studiens syfte utgick vi frånföljande frågeställningar: 1) Vilka och vilken typ av formuleringar framställs i samband med kroppsövningsämnet i storstadspress hösten 2015 och våren 2016? 2) Vilka diskurser framträder ur dessa formuleringar och vilka kopplingar finns till tidigare identifierade ämnesdiskurser? 3) Vilka kopplingar kan identifieras mellan framställda diskurser och analyserade artiklar, med avseende till skribentens yrke, citerade/refererade personer, typ av artikel och kroppsövningsämnets benämning? Metodvalet i studien var diskursanalys. LÄS MER

  5. 5. Ugglor, gympa och Melodifestivalen : En studie om hur barns intressen lyfts fram i förskolan

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Sarka Erikssonova; Lena Korpi; [2011]
    Nyckelord :Barns intressen; formella och informella lärmiljöer; sociokulturellt perspektiv; populärkultur;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien var att undersöka om och hur pedagogerna på förskolan lyfter fram barns intressen från informella lärmiljöer och deras förhållningssätt till intressen om de innefattar populärkultur. De frågor vi sökte svar på var:    Hur uppmärksammar pedagoger barns intressen från informella lärmiljöer?  Hur vidareutvecklar pedagoger barns intressen från informella lärmiljöer?   Vilket förhållningssätt har pedagoger till barns intressen om de innefattar populärkultur?   För insamling av material använde vi kvalitativa undersökningsmetoder. LÄS MER