Sökning: "hög- och lågpresterande elever"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden hög- och lågpresterande elever.

  1. 1. Gruppering i matematikundervisning : En granskning av nivå- och blandad gruppering i ljuset av de fem dimensionerna för kraftfulla matematiska klassrum.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Tobias Hallqvist; Isak Toll; [2023]
    Nyckelord :Nivågruppering; blandad gruppering; de fem dimensionerna för kraftfulla matematiska klassrum; matematik;

    Sammanfattning : I denna studie diskuteras betydelsen av olika grupperingsmetoder inom skolan, med särskilt fokus på nivå- och blandad gruppering inom matematikundervisningen. Studien grundar sig på en analys av tidigare forskning som är framtagen från databasen ERIC (EBSCO) som har analyserats och satts in i en kategoriseringstabell. LÄS MER

  2. 2. "Om jag bara gör samma sak så lär jag ju mig ingenting" : En empirisk studie om elevers upplevelse av sitt eget lärande i matematik genom multimodalt arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Wilma Asklöf; Hilda Svensson; [2023]
    Nyckelord :Multimodalitet; matematik; matematikundervisning; representationer; arbetssätt; upplevelse; ork; intresse; samarbete; lärande och likvärdighet;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie tar sin utgångspunkt i tidigare systematiska litteraturstudie som presenterar lärares och forskares beskrivningar av multimodalitet inom matematik. Syftet i denna aktuella studie är istället att Aktuell studies syfte är att istället beskriva elevers egna upplevelser av en multimodal matematikundervisning. LÄS MER

  3. 3. “jag hade gjort det ifall alla andra gjorde det” : en komparativ intervjustudie om upplevelsen av skolans omklädningsrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Leonardo Hiltunen Long; Razmus Vásquez; [2023]
    Nyckelord :physical education; physical education and health; changing room; school; normality; habitus; symbolic capital; social context; nudity; idrott; idrott och hälsa; omklädningsrum; skolan; normalitet; habitus; symboliskt kapital; socialt sammanhang; nakenhet; exponering;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Målet med denna studie var att undersöka hur elever upplever omklädningsrummet och omklädningssituationeni skolan samt vad som påverkar upplevelsen. Syftet med studien var således att problematisera tidigareforskningsresultat kring upplevelsen av omklädningssituationen kopplad till prestation inom ämnet samt attutifrån den förståelse som dessa resultat genererar kunna föreslå åtgärder. LÄS MER

  4. 4. ”Det är lite flummigt idag” : En fenomenografisk studie om idrottslärares uppfattningar om betyg i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Dylan Kittler; Yahya Eken; [2021]
    Nyckelord :fenomenografi; idrott och hälsa; betyg; kunskapskrav; bedömning; årskurs 6;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om att studera idrottslärares uppfattningar om betygssättningen och kunskapskraven i ämnet Idrott och hälsa i årskurs 6. Vidare fokuserar studien på vilka uppfattningar som finns bland respondenterna gällande för- och nackdelar med betyg i årskurs 6 samt vad som kännetecknar en hög- respektive lågpresterande elev inom Idrott och hälsa. LÄS MER

  5. 5. Individualiserad undervisning : En undersökning om fyra SVA-lärares arbetssätt på Komvux

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Safa Mayi; [2021]
    Nyckelord :Individualisering; lärande; återkoppling; högpresterande elever; lågpresterande elever; formativ bedömning; likvärdig utbildning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka och presentera en fördjupad förståelse för individualisering i ämnet svenska som andraspråk utifrån fyra SVA-lärares arbetssätt i relation till hur dessa lärare arbetar med individualisering vid utformning av elevuppgifter och återkoppling för hög- respektive lågpresterandeelever. Studien var baserad på en kvalitativ metodansats med semistrukturerade interjuver där fyra lärare som undervisar inom Komvux deltog. LÄS MER