Sökning: "handelsbranschen"
Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade ordet handelsbranschen.
1. Faktorer av betydelse för handelsanställdas val av fackligt medlemskap
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionenSammanfattning : Tidigare forskning har visat att olika typer av faktorer påverkar valet av att bli facklig medlem eller inte. Några av dessa är instrumentella (lön och villkor), ideologiska (delad värdegrund), sociala (familj och kollegor), individfaktorer (kön och ålder), fackets synlighet (skyddsombud och reklam), fackets möjlighet att tillvarata intressen (individuella och generella) samt anställningssituation (avtal, anställningstyp och arbetsmiljö). LÄS MER
2. “Fake it til you make it” : - en kvalitativ studie om butiksmedarbetares upplevelser av emotionellt arbete
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : The purpose of this study is to increase the understanding of how retail employees experience the organizational conditions in the workplace in order to be able to perform emotional work in relation to customers. The study is conducted through six qualitative semi-structured interviews with retail employees who are employed in different companies in the retail industry in Sweden. LÄS MER
3. Exploring AI in Swedish E-commerce: A Qualitative Study on Factors Influencing AI Implementation and its Challenges
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatikSammanfattning : This thesis focuses on the adoption of AI within e-commerce in Sweden. A qualitative approach was adopted, interviewing professionals working in the e-commerce sector. Results were presented using the Technology-Organization-Environment (TOE) framework. LÄS MER
4. Anställningsformers påverkan på unga medarbetares upplevelse av otrygghet i arbetet : “En studie med fokus på handelsbranschen om anställningsformens möjliga betydelse för unga medarbetares upplevelse av informationstillgång, kontroll och socialt stöd i arbetet”
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : The aim of the study is to examine the possible connection and contributing aspects betweenyoung employees' form of employment and their experience of access to information, controland social support within the organization, starting from an organization within the tradeindustry. The study further aims to make a comparison between permanent and fixed-termemployees' experiences of the selected aspects. LÄS MER
5. Vägen till e-lojalitet : En studie om hur e-handelsföretag arbetar med individanpassad marknadsföring
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Möjligheten att samla in stora mängder data för att sedan individanpassa sin marknadsföring kan ha stora fördelar för e-handelsföretag. Det finns även olika faktorer som kan påverka om konsumenter antingen får en positiv eller negativ inställning till marknadsföringen. LÄS MER