Sökning: "historia 1a1"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden historia 1a1.

  1. 1. Är samer renskötare? : En intervjustudie om hur samer framställs i den svenskahistorieundervisningen på gymnasienivå

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Johannes Öhman; [2022]
    Nyckelord :Minority history; Sami without reindeers; Upper secondary school; Minoritetshistoria; samisk historia; Samer utan renar;

    Sammanfattning : The subject of this report was to investigate how the Sami people are portrayed in the history subject in the Swedish upper secondary school. The aim was to analyse if the image portrayed was a contributor to a generalization of the heterogeneous groups of the Sami people. LÄS MER

  2. 2. En historisk resa med en gymnasieklass genom Västsverige våren 2019

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jonas Kristiansen Adelsten; [2022]
    Nyckelord :Outdoor education; Outside teching; Outdoor Teaching; Outside; Enviromental education; Gymnasie ute; Gymnasium ute; High school; High school outdoor; Miljöundervisnign; Outdoor education; Outside teching; Outdoor Teaching; Outside; Påplats pedagogik; Ute pedagogik; Utelärande; Uteläsande; Utepedagogik; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att utifrån ett exempel på ett kursupplägg för gymnasiets kurs Historia 1A1 som uppfyller alla styrdokumentens krav, visa på en modell för att undervisa utanför klassrummets väggar, ute i samhället, som kan leda till en avsevärt högre måluppfyllelse. Därvid kan detta exempel även föra fram ännu ett bland tidigare fåtaliga exempel för att hävda behovet av vidare studier av utomhus- eller påplatspedagogik även för de högre åldrarna inom skolväsendet. LÄS MER

  3. 3. ”Historiebruk är den svåraste nöten att knäcka” : En kvalitativ studie rörande historielärares förhållningssätt till historiebruk på kursen historia 1a1

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Amalia Gyllenberg; [2022]
    Nyckelord :Use of history; history teachers; upper secondary school; Sweden; historical approaches;

    Sammanfattning : The purpose of the study, which the essay presents, was to investigate and shed light on history teachers`perception of the ”uses of history” in the history course 1a1 given to upper secondary vocational program students. Through qualitative interviews, the study aimed to investigate the stories and experiences of seven teachers reagarding the obstacles and possibilities they see with teaching the use of history during the course history 1a1. LÄS MER

  4. 4. Kan vi inte bara strunta i antiken? : En studie om antikens plats i  kursen Historia 1a1 på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Mimmi Larsson; [2020]
    Nyckelord :Antiquity; history consciousness; history culture; textbooks; use of history;

    Sammanfattning : The aim for this study was to see the epoch antiquity’s part in the course History 1a1 in the textbooks, the regulatory documents, and the active history teachers in the municipality of Umeå. The method that has been used is hermeneutic method in cooperation with use of history. LÄS MER

  5. 5. Epoker i gymnasiets läroböcker i historia : En studie om begreppet epok och hur väl läroböckerna följer kursplanen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Joakim Danielsson; [2020]
    Nyckelord :Epoker; periodisering; epokindelning; historia 1a1; historia 1b; kursplan;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om hur begreppet epok används i historieundervisningen på gymnasiet, i kursplanen och i läroböcker. Mer specifikt fokuseras om och hur undersökningens tio läroböcker följer kursplanens centrala innehåll beträffande epoker. LÄS MER