Sökning: "historiebruk genus"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden historiebruk genus.

  1. 1. Den historiska romanen - underhållning eller medium för kvinnokamp? : – Genuskontrakt och nutidsanalogier i Räkna hjärtslag och Döda kvinnor förlåter inte

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linnéa Thorén; [2024]
    Nyckelord :Historisk roman; Katarina Wennstam; Katarina Widholm; genus; genuskontrakt; nutidsanalogi; historiebruk.;

    Sammanfattning : De romaner som ligger till grund för analys i denna uppsats är Katarina Widholms Räkna hjärtslag (2021) och Katarina Wennstams Döda kvinnor förlåter inte (2023). Syftet med undersökningen är att se hur Widholm och Wennstam gestaltar genus i sina romaner, samt hur gestaltningen svarar mot en samtida problematik. LÄS MER

  2. 2. Hur framställs kvinnor i text i historieläromedel för högstadiet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Jönsson Steen; Bojana Krsoska; [2023]
    Nyckelord :Gender; historiography; history use; identity creation; textbooks; content analysis; Genus; historieskrivning; historiebruk; identitetsskapande; läromedel; innehållsanalys.;

    Sammanfattning : The portrayal of women in history textbooks is a problem area that will always have a major impact on girls and their identity. The purpose of this study is to find out how women are portrayed in history textbooks for upper secondary school. LÄS MER

  3. 3. Sexualitet & Normer : En kvalitativ textanalys över hur den tidigmoderna sexualiteten manifesteras i nutida folkbildande sammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Unn Nilsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur förmodern sexualitet manifesteras i samtida folkbildande historiekulturella sammanhang. Syftet till att bedriva en studie baserat på samtida historiekulturella manifestationers perspektiv på förmodern sexualitet är framför allt lärares ökade krav på att reflektera och samtala kring frågor som rör sexualitet, identitet och samtycke, men studiens syfte utgår även från ett historiedidaktiskt perspektiv där estetiska lärprocesser lyfts fram som särskilt intressanta med avseende på individers förmåga att resonera och diskutera kring sex, samlevnad, samtycke och identitet. LÄS MER

  4. 4. En analys av historiskt skildrande barnlitteratur och dess användbarhet i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Vanja Marthin; [2022]
    Nyckelord :Historiemedvetande; skönlitteratur; genus; historia;

    Sammanfattning : Då den skönlitterära läsningen kan bidra med mer beskrivande och varierade faktakunskaper än ett läromedel har denna studies syfte varit att analysera hur tre skönlitterära böcker kan öka historiemedvetandet och förståelsen av historiebruk hos eleverna. De böcker som ligger till grund för denna kvalitativa analys är Drakskeppet (Bylock, 1997), Vargbröder (Paver 2009) och Asynja (Östnäs 2021). LÄS MER

  5. 5. Maid for the Movies - En studie av tre Jeanne d’Arc-filmer ur ett historiekulturellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Historiska institutionen; Lunds universitet/Historia

    Författare :Anton Grandi; [2021]
    Nyckelord :Jeanne d Arc; Joan of Arc; Historiebruk; Historiekultur; Genus; Historic Film; Filmanalys; Carl Th. Dreyer; Luc Besson; Victor Fleming; History and Archaeology;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker och jämför tre filmer från 1900-talet om Jeanne d'Arc ur ett historiekulturellt perspektiv. Filmerna ifråga är Carl Th. Deyers "La passion de Jeanne d'Arc" (1928), Victor Flemings "Joan of Arc" (1948) och Luc Bessons "The Messenger: the Story of Joan of Arc"(1999). LÄS MER