Sökning: "hkr specialpedagogik examensarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden hkr specialpedagogik examensarbete.

  1. 1. Kvalité i förskolan : Sju specialpedagogers uppfattning om begreppen kvalité och undervisning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Gunilla Wahlström Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Preschool; Quality; Special education; Special educator; Systematic quality work; Teaching; Förskola; Kvalitet; Specialpedagog; Specialpedagogik; Systematiskt kvalitetsarbete; Undervisning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur sju specialpedagoger uppfattar kvalité och undervisning i förskolan. Syftet med studien var att undersöka hur sju specialpedagoger uppfattade begreppet kvalitet i förskolan samt hur begreppet undervisning i förskolan uppfattades. Datainsamlingen har gjorts med kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Elevers attityder till matematik : En enkätstudie i årskurs 2 och 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning grundskola, gymnasium och specialpedagogik

    Författare :Lisa Nilsson; Tobias Wångnell; [2020]
    Nyckelord :self-efficacy; beliefs; Matematik; attityd; känslor; affekt; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att diskutera och förtydliga begreppet attityd med koppling till matematik i årskurs 2 och 3. Vi gör det för att förtydliga att begreppet attityd består av olika konstrukter som skär in i begreppet och kan därför inte benämnas som ett enskilt begrepp. LÄS MER

  3. 3. Tillgängliga lärmiljöer och inkluderande arbetssätt? : en studie av en högstadieskolas undervisning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning grundskola, gymnasium och specialpedagogik

    Författare :Petra Jonsson; Micaela Rauner; [2018]
    Nyckelord :Delaktighet; inkludering; lärmiljöer; motivation; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en studie med syftet att bidra med kunskap om elevernas upplevelse av tillgängligheten i deras lärmiljö på en högstadieskola. Studiens fokus är elevernas upplevelse samt om det samstämmer med lärarnas upplevelse av lärmiljön. LÄS MER

  4. 4. Mobilförbud i klassrummet : en skolas införande av mobilförbud och dess konsekvenser för lärmiljön samt elever i behov av stöd

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning grundskola, gymnasium och specialpedagogik

    Författare :Håkan Sonesson; [2018]
    Nyckelord :Arbetsro; elever i behov av stöd; koncentration; mobilförbud; studiemiljö; studiero;

    Sammanfattning : Det pågår en intensiv debatt idag gällande varför de svenska elevernas skolresultat har försämrats de senaste åren i jämförelse med elever från länder med liknande förutsättningar. I debatten nämns flera olika orsaker, men vanligt förekommande är mobiltelefonens förekomst i de svenska klassrummen och dess eventuella negativa effekter på studiemiljön och hur detta påverkar studieresultaten för framförallt elever i behov av stöd. LÄS MER

  5. 5. Passar förskolans nycklar i skolans lås : talar vi samma språk?

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning grundskola, gymnasium och specialpedagogik

    Författare :Annica Nissenlöf; Annika Olsson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; förskoleklass; specialpedagog vårdnadshavare och övergångar;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbete är att undersöka övergången från förskola till förskoleklass utifrån organisations, grupp- och individnivå. Vi har valt att undersöka handlingsplaner kring övergångar, specialpedagogens roll och pedagogernas erfarenheter kring övergångar från förskolan till förskoleklassen men även vårdnadshavare upplevelser av sina barns övergångar från förskola till förskoleklass. LÄS MER