Sökning: "hur arbetar man med matematik i förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 50 uppsatser innehållade orden hur arbetar man med matematik i förskolan.

  1. 16. Texten i musiken där kan man hitta matematiken : En studie om matematiska begrepp i sångtexter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Johanna Bergqvist; [2013]
    Nyckelord :Mathematics; Music; Preschool; Lyrics; Matematik; Musik; Förskolan; Sångtexter;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om vilken sorts matematiska begrepp som barnen i förskolan möter i sångtexter. Den har även analyserat vilken kunskap förskollärarna säger att de tror sångtexterna förmedlar och hur mycket de använder sig av sången i den dagligaverksamheten. LÄS MER

  2. 17. Den röda tråden – en studie om matematikundervisningen på en montessoriskola

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Helena Andersson; [2013]
    Nyckelord :högstadiet; matematik; montessoripedagogik; montes;

    Sammanfattning : På en montessoriskola arbetar man i de lägre årskurserna mycket praktiskt med matematikämnet genom att mananvänder sig av det konkreta materiel som Maria Montessori en gång utvecklade. Detta praktiska arbete fårsenare, i de högre årskurserna, ge vika för mer teoretiskt arbete. LÄS MER

  3. 18. Matematik i förskolan : Förskollärares tankar om matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Elin Källgren; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Eftersom Läroplanen för förskolan Lpfö 98 reviderad 2010 (Skolverket, 2010a) betonar vikten av att vi arbetar med matematik i förskolan, mer än tidigare, ville jag undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med matematik i den pedagogiska verksamheten. Efter att jag tagit del och bearbetat litteraturen valde jag att fokusera på följande frågeställningar: Hur gör man matematik på förskolan? – Vad har förskollärare för inställning till matematik? – Har den reviderade läroplanen påverkat arbetssättet med matematik i förskolan? I så fall hur? – Synliggörs matematik för barnen? För vårdnadshavare? I så fall hur synliggörs den? Jag har gjort en kvalitativ intervjustudie där jag använde mig utav en intervjuguide. LÄS MER

  4. 19. Matematik i förskolan : Att arbeta med matematik och att synliggöra matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Alena Gracanlic; [2012]
    Nyckelord :barn; dokumentation; förhållningssätt; förskola; lärare; matematik;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om matematik i förskolan, hur man arbetar med matematik och hur man arbetar med att synliggöra matematik i förskolan. Syftet med arbetet är att ta reda på hur lärare i förskolan arbetar med matematiken och hur de synliggör den för barnen. LÄS MER

  5. 20. Matematik – ”överflödiga kunskaper”? - En studie om hur förskollärare arbetar med matematik på förskolan

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Kristina Persson; Carolin Pettersson; [2012]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; Gelman och Gallistels fem principer; inställning; matematik;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har vi kartlagt förskollärares inställning till matematik. Hur förskollärare arbetar med Gelman och Gallistels fem principer i matematik, samt hur medvetna de är om principerna. LÄS MER