Sökning: "hur arbetar man med matematik i förskolan"
Visar resultat 16 - 20 av 50 uppsatser innehållade orden hur arbetar man med matematik i förskolan.
16. Texten i musiken där kan man hitta matematiken : En studie om matematiska begrepp i sångtexter i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Denna studie handlar om vilken sorts matematiska begrepp som barnen i förskolan möter i sångtexter. Den har även analyserat vilken kunskap förskollärarna säger att de tror sångtexterna förmedlar och hur mycket de använder sig av sången i den dagligaverksamheten. LÄS MER
17. Den röda tråden – en studie om matematikundervisningen på en montessoriskola
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : På en montessoriskola arbetar man i de lägre årskurserna mycket praktiskt med matematikämnet genom att mananvänder sig av det konkreta materiel som Maria Montessori en gång utvecklade. Detta praktiska arbete fårsenare, i de högre årskurserna, ge vika för mer teoretiskt arbete. LÄS MER
18. Matematik i förskolan : Förskollärares tankar om matematik i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : SAMMANFATTNING Eftersom Läroplanen för förskolan Lpfö 98 reviderad 2010 (Skolverket, 2010a) betonar vikten av att vi arbetar med matematik i förskolan, mer än tidigare, ville jag undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med matematik i den pedagogiska verksamheten. Efter att jag tagit del och bearbetat litteraturen valde jag att fokusera på följande frågeställningar: Hur gör man matematik på förskolan? – Vad har förskollärare för inställning till matematik? – Har den reviderade läroplanen påverkat arbetssättet med matematik i förskolan? I så fall hur? – Synliggörs matematik för barnen? För vårdnadshavare? I så fall hur synliggörs den? Jag har gjort en kvalitativ intervjustudie där jag använde mig utav en intervjuguide. LÄS MER
19. Matematik i förskolan : Att arbeta med matematik och att synliggöra matematik i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Detta examensarbete handlar om matematik i förskolan, hur man arbetar med matematik och hur man arbetar med att synliggöra matematik i förskolan. Syftet med arbetet är att ta reda på hur lärare i förskolan arbetar med matematiken och hur de synliggör den för barnen. LÄS MER
20. Matematik – ”överflödiga kunskaper”? - En studie om hur förskollärare arbetar med matematik på förskolan
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : I detta examensarbete har vi kartlagt förskollärares inställning till matematik. Hur förskollärare arbetar med Gelman och Gallistels fem principer i matematik, samt hur medvetna de är om principerna. LÄS MER