Sökning: "hur arbetar man med matematik i förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 50 uppsatser innehållade orden hur arbetar man med matematik i förskolan.

  1. 6. Matematik utomhus : Ett didaktiskt förskoleperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Tanja Rosengren; Sandra Ribbencrantz; [2018]
    Nyckelord :Didaktik; Förskola; Matematik; Undervisning; Utevistelse; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att synliggöra hur förskollärare hanterar matematik utomhus ur ett didaktiskt perspektiv, samt att ta reda på hur förskollärare beskriver arbetet med matematik som innehåll i barns utevistelse. Detta är en kvalitativ intervjustudie där vi tagit reda på fyra förskollärares perspektiv angående detta. LÄS MER

  2. 7. Synliggörandet av matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nathalie Klevenborn; Emilie Paaso; [2017]
    Nyckelord :Förskola; matematik; synliggöra; yrkeskompetens;

    Sammanfattning : Matematik finns runt omkring oss men för att barnen ska bli medvetna om den behövs lyhörda och närvarande pedagoger som med sin kompetens synliggör matematiken, vilket tar oss in på studiens syfte. Syftet har varit att undersöka hur pedagogerna synliggör matematiken i den dagliga verksamheten på förskolan. LÄS MER

  3. 8. "Man lär sig när man äter" -  en kvalitativ studie om förskolepersonalens arbetssätt, erfarenheter och tankar kring den pedagogiska måltiden

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Jennifer Westlund; [2016]
    Nyckelord :den pedagogiska måltiden; förskola; läroplan; måltider; pedagogik;

    Sammanfattning : Bakgrund Den svenska förskolan ska enligt läroplanen främja barns utveckling på många sätt. Ett sätt att utöka lärandet i verksamheten är att använda sig av pedagogiska måltider och på så vis implementera läroplanens olika delar även i måltidssituationerna. LÄS MER

  4. 9. Pedagogernas betydelse för barns matematiska utveckling i förskolan : Med fokus på lärmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Gisela Renman; Lena Larsson; [2015]
    Nyckelord :lärmiljö; pedagog; matematik;

    Sammanfattning : I vår utbildning Lärare mot de tidigare åren, 210 hp, har vi valt att i vår C-uppsats studera hur pedagoger arbetar med lärmiljöer för att stimulera barnens matematiska utveckling i förskolan vilket också är vårt syfte. Lärmiljöer i förskolan är ett relativt outforskat område. LÄS MER

  5. 10. Pedagogers förhållningssätt till toddlarens meningsskapande av teknik i vardagen : En kvalitativ studie i hur pedagogerna resonerar kring teknik i förskolan hos de allra yngsta.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Irina Mikkola; [2015]
    Nyckelord :Toddlare; förskollärare; teknik; förskola; läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare arbetar kring teknik med förskolans yngsta. Utgångspunkten i undersökning kommer att vara på förskollärarens resonemang, erfarenheter och kunskaper i arbetet med ämnet hos toddlare. LÄS MER