Sökning: "hur arbetar man med matematik i förskolan"
Visar resultat 11 - 15 av 50 uppsatser innehållade orden hur arbetar man med matematik i förskolan.
11. Matematik finns överallt i förskolan!
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare arbetar med och hur de synliggör matematik i förskolan. Tanken var även att belysa hur prioriterad matematiken är i den vardagliga verksamheten på förskolan. Denna studie bygger på en kvalitativ studie. LÄS MER
12. "Barn lär sig så mycket för dem är som små svampar" : Förskollärares uppfattningar om matematik i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Studiens övergripande syfte är att undersöka vika uppfattningar förskollärare har om barns möte med matematik i förskolan och hur det kommer till utryck i deras arbete samt undersöka hur förskolans läroplan Lpfö 98 reviderad 2010 finns med i deras arbete. Studien är gjord med utgångspunkt ur ett fenomenografiskt perspektiv och studien bygger på kvalitativa intervjuer från fem förskollärare från fem olika förskolor. LÄS MER
13. Att undervisa i matematik på förskolan - Ett arbete om hur pedagoger arbetar med matematik i förskolan
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Examensarbete inom lärarutbildningen Titel: Att undervisa i matematik på förskolan - Ett arbete om hur pedagoger arbetar med matematik i förskolan Författare: Johanna Carlbom Termin och år: HT 2013 Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Handledare: Agneta Simeonsdotter Svensson Examinator: Annika Bergviken Rensfeldt Rapportnummer: HT13-2920-040 Nyckelord: Matematik, förskolan, Lpfö98, inspirerande, innehåll Sammanfattning: Den här studien utgår från intervjuer och observationer från två olika förskolor där författaren undersökt hur de arbetar med matematik. Syftet med undersökningen var att se när och hur barnen ges tillfälle att arbeta med matematik. LÄS MER
14. Matematikpraktiker i förskolan : En diskursanalys
M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på hur matematikpraktikerna i förskolan ser ut och att undersöka vilka diskurser som styr dem. Detta gjordes genom diskursanalyser, först av tidigare forskning och litteratur, sedan av insamlat datamaterial från den intervjustudie vi själva har utfört. LÄS MER
15. ”…man får liksom läsa lite mellan raderna.” : Det matematiska arbetet i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : I vår studie undersöker vi hur förskollärare beskriver det matematiska arbetssättet i förskolan.Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare arbetar med matematik tillsammans med barnen samt hur de anser sig använda förskolans läroplan i det matematiska arbetet. LÄS MER