Sökning: "identitetsutveckling"

Visar resultat 26 - 30 av 357 uppsatser innehållade ordet identitetsutveckling.

  1. 26. Skolans språksyn och transspråkandets påverkan hos andraspråkselever i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Transspråk; Andraspråks elever; språksyn; enspråkighetsnorm;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att få en fördjupad kunskap kring den rådande språksynen i skolan och hur den i sin tur påverkar skolans undervisningssammanhang samt hur en transspråkande pedagogik kan påverka andraspråkselevers språk-, kunskap- och identitetsutveckling. Kunskapsöversikten baseras på tio vetenskapliga artiklar som har relevant koppling till frågeställningen. LÄS MER

  2. 27. Transspråkande i svenskundervisningen : En litteraturstudie om transspråkande i svenskundervisningen i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Ellen Mantler; Jonna Abrahamsson; [2023]
    Nyckelord :transspråkande; flerspråkighet; språkutveckling; identitet; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie belyser transspråkandets påverkan på elevers språk-, kunskaps- och identitetsutveckling och hur transspråkande kan tillämpas i svenskundervisningen. Som framtida lärare i årskurs F-3 kommer vi med stor sannolikhet möta elevgrupper där en språklig mångfald finns. LÄS MER

  3. 28. Barns språkutveckling vid högläsning : En systematisk litteraturstudie om hur högläsning i förskolan kan främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Nabhani; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; Högläsning; Samtal; Scaffolding; Språkutveckling; Litteraturstudie;

    Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien är att sammanställa och analysera vetenskapliga artiklar om högläsning i förskolan. Frågeställningen som den här studien har utgått ifrån är hur förskollärare kan arbeta med barns språkliga utveckling genom högläsning i förskolan. LÄS MER

  4. 29. “Vi lär oss språk genom språk” : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare främjar språk- och kunskapsutveckling i flerspråkiga F-3-klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Daniel Nyström; [2023]
    Nyckelord :Transspråkande; flerspråkighet; andraspråksinlärning; språkutveckling; identitetsutveckling;

    Sammanfattning : Over the past few decades, as a result of globalization and increasing global migration, Sweden has witnessed significant demographic changes. This has created a multicultural and multi-linguistic society. LÄS MER

  5. 30. En integrativ litteraturstudie om konsekvenser av att växa upp tillsammans med syskon som har funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Beatrice Kangas; [2023]
    Nyckelord :intellectual disorder; developmental disorder; sibling; children; adolescence; young adults; risk and protective factors; integrative review; identity development; coping strategies; funktionsnedsättning; syskon; barn; unga; unga vuxna; risk- och skyddsfaktorer; integrativ litteraturstudie; identitetsutveckling; copingstrategier;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka konsekvenser för barn, unga och unga vuxna i åldern 0-25 år som växer upp tillsammans med syskon som har funktionsnedsättning. Dessutom är syftet att identifiera betydande faktorer för att uppnå ökad kunskap om hur professionella inom hälsooch sjukvård kan utveckla arbetet och bemötandet till barnen och deras familjer. LÄS MER