Sökning: "instrument teacher"

Visar resultat 11 - 15 av 134 uppsatser innehållade orden instrument teacher.

  1. 11. ”Det var ju lite coolare, för hon var en kvinnlig trummis” : en kvalitativ studie om produktion och reproduktion av genus i ensemblespel.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Jan Ekberg; [2022]
    Nyckelord :Music education; gender; reproduction of gender; phenomenography;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate, based on young adults' experiences of ensemble playing during their high school years, how widely gender is produced or reproduced and what role teachers have based on their experiences. This was achieved in a phenomenographic study with qualitative interviews used as a method for collecting data. LÄS MER

  2. 12. När poletten trillar ner : En diskursteoretisk studie om musikteorins roll i ensembleundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Anne-Sophie Skovborg Larsen; [2022]
    Nyckelord :elementary school; municipal music school; ensemble playing; ensemble teaching; music teacher; music theory; ensemblespel; ensembleundervisning; grundskolor; kulturskolor; musiklärare; musikteori;

    Sammanfattning : Musikteori är något som kan verka som ett eget ämne framför att genomsyra musikundervisningen. Därför syftar föreliggande studie till att få kunskap om musiklärares syn på musikteorins roll i ensembleundervisningen inom skolformerna grundskola respektive kulturskola. LÄS MER

  3. 13. Det skulle kunna ingå i nån sorts ensembleledning: En studie om inkludering av stråk- och blåsinstrument i ensembleundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Amanda Josefsson; Lottie Svensson; Ludvig Nordgren; [2022]
    Nyckelord :Blåsinstrument; Ensembleundervisning; Inkludering; Instruering; Kompinstrument; Ledning; Musiklärare; Musiklärarutbildning; Pop- och rockmusik; Stråkinstrument; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Band instruments; Direct; Ensemble activities; Include; Instruct; Music teachers; Music teacher education; Pop and rock music; String instruments; Wind instruments; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how teachers include and furthermore instruct and direct string and wind instrumentalists in ensemble activities, such as western popular music and rock music. Our question at issue is how active and prospective music teachers work inclusive and thereby instruct and direct string and wind instrumentalists in the ensemble activities. LÄS MER

  4. 14. Kropp, genus och etnicitet i verktygslådan : Att bygga en kritisk undervisning och nedmontera normer i Dansteori

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Josefine Juto; [2022]
    Nyckelord :body; dance teacher; dance theory; ethnicity; gender; intersectionality; norm critical approach; danslärare; dansteori; etnicitet; genus; intersektionalitet; kropp; normkritisk pedagogik;

    Sammanfattning : Studien syftar till att få en förståelse för danslärares förhållningssätt till begreppen kropp, genus och etnicitet inom ramen för kursen Dansteori i gymnasieskolan. Det undersöks huvudsakligen med hjälp av det intersektionella perspektivet samt den normkritiska pedagogiken som teoretiskt ramverk. LÄS MER

  5. 15. Technology Integration and Higher Education : Comparing Brazilian in-service teachers’ perspectives about the use of technological resources before and during the pandemic

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sidney Pereira Da Silva; [2022]
    Nyckelord :Pedagogy; Technology-Enhanced Learning; Higher Education; Brazil; TPACK; COVID-19; Technology and Education.; Pedagogia; Aprendizado Aprimorado por Tecnologia; Ensino Superior; Brasil; TPACK; COVID-19; Tecnologia e Educação;

    Sammanfattning : Recent research has persistently emphasized that education is broken and that the solutions lie with technological resources in educational institutions and teaching methods (Teräs et al., 2020), which has generated a techno-solutionism approach of Edtech companies (Mirrlees & Alvi, 2019). LÄS MER