Sökning: "instrument teacher"

Visar resultat 16 - 20 av 134 uppsatser innehållade orden instrument teacher.

  1. 16. När de tysta eleverna talar : En kvalitativ studie om elevers upplevelser av att ta mindre plats i musikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Carolina Olsson; [2022]
    Nyckelord :introvert; quiet students; shy; music teaching; education; inclusion; introvert; tysta elever; blyg; musikundervisning; inkludering;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att lyfta fram olika upplevelser och berättelser från elever som, oavsett anledning,tar mindre plats i specifikt musikundervisningen på högstadiet. I och med detta är även syftet attbidra till en djupare förståelse för hur eleverna upplever att deras egen utbildning påverkas och hurlärare bör bemöta dessa elever. LÄS MER

  2. 17. Vi är ju inte robotar : en fenomenografisk studie om bedömningsarbete i musikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Kristoffer Tryggmo; [2022]
    Nyckelord :Equal assessment; co-assessment; music education; music teacher professionalism;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to create a deeper understanding of how music teachers in Sweden interpret the phenomenon equal assessment. The purpose was also to investigate how music teachers practice equal assessment in the classroom. To achieve this a phenomenographic analysis of qualitative interviews with four music teachers. LÄS MER

  3. 18. "Vad ska det vara bra för?" : En kvalitativ intervjustudie om improvisationens plats i den högre klassiska instrumentalundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Filip Pontelius; [2022]
    Nyckelord :musical learning; classical music; improvisation; hermeneutics; interviews.; musikaliskt lärande; klassisk musik; improvisation; hermeneutik; intervjuer.;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa intervjustudien är att undersöka vilken relation lärare inom den högre klassiska instrumentalundervisningen har till improvisation, såväl deras tankar kring konceptet som deras praktiska applicering av improvisation i undervisningen. De forskningsfrågor som studien har ämnat finna svar på är: Hur uppfattar lärarna inom den högre klassiska instrumentalundervisningen improvisationens roll i deras undervisning? Varför har lärarna dessa uppfattningar? Vad får dessa uppfattningar för konsekvenser för lärarnas undervisning? Studien tar sin utgångspunkt i det hermeneutiska perspektivet och genomfördes genom kvalitativa fallstudier då jag vill göra en djupare tolkning av de intervjuades livsvärldar. LÄS MER

  4. 19. Alternativa kommunikationssätt i musikundervisningen : en fallstudie om kommunikation och delaktighet i grundsärskolans musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Evelina Balke; [2022]
    Nyckelord :Participation; music; special education; learning disabilities; augmentative and alternative communication.; Delaktighet; musik; grundsärskola; intellektuell funktionsnedsättning; alternativ och kompletterande kommunikation;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to help increase knowledge of using augmentative and alternative communication (AAC) in the music education in compulsory schools for pupils with learning disabilities. The study aims to identify and analyze how this use affects these pupils’ communication and participation, in educational and social context. LÄS MER

  5. 20. Motivationsarbete i violaundervisning : En kvalitativ studie om några violalärares motivationsarbete och upplevelser med sina elever i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Elin Hultqvist; [2021]
    Nyckelord :musikpedagogik; musiklärare; musik; hermeneutik; viola; altfiol; stråk; motivation; music pedagogy; music teacher; music; hermeneutics; viola; strings; motivation;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att utforska och jämföra violalärares tolkningar hur de motiverar elever att öva och spela. Detta görs med forskningsfrågorna: Vilka uppfattningar har violalärarna angående motivation? Vilken betydelse och roll har enligt violalärare motivation när det gäller violaelevernas övande och spelande? På vilka sätt upplever violalärare att de arbetar för att gynna elevers motivation att öva och spela? Studiens vetenskapsfilosofiska utgångspunkt är hermeneutik. LÄS MER