Sökning: "integrativ didaktik"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden integrativ didaktik.

  1. 1. Hållbara material för bildframställning : En kvalitativ studie om integrationen av milö- och hållbarhet i bildämnet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Felicia Maxon; [2024]
    Nyckelord :Miljö; Hållbarhet; Didaktik; Bildundervisning; Material; Tekniker;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka hur två bildlärare på gymnasiet integrerar miljö- och hållbarhet i bildundervisningen vad det gäller material och tekniker för bildframställning. Genom semistrukturerade intervjuer har dessa bildlärares beskrivningar om integrationen av miljö- och hållbarhet samlats in. LÄS MER

  2. 2. Värdegrundsbaserad bildundervisning : En studie om integrativ didaktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Johannes Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Bild; bildundervisning; värdegrundsfrågor; integrativ didaktik; pragmatism;

    Sammanfattning : I den här studien undersöktes två fritidshemslärares beskrivningar av deras arbete med värdegrundsfrågor i ämnet bild. Resultatet tyder på att lärarna undervisar i frågor om samtycke, rätten till sin identitet och bemötande av andra. Lärarna beskrev att de undervisar om detta genom vanliga samtal, bildsamtal och bildkommunikation. LÄS MER

  3. 3.  Aniara – En kritisk-konstruktiv litteraturundervisning : Didaktiska förutsättningar sedda ur ett jungianskt arketypiskt samt ett dialektiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Margreta Sandkvist; Sandra Ljung; [2020]
    Nyckelord :allmän didaktik; Aniara; C. G. Jung; demokratisk värdegrund; dubbelt uppdrag; föreställningsvärldar; hållbar utveckling; integrativ didaktik; jungiansk symbolteori; Harry Martinson; Theodor W. Adorno; Wolfgang Klafki; kritisk-konstruktiv didaktik; kritisk teori; litteraturanalys; litteraturens legitimitetsfråga.;

    Sammanfattning : Detta arbete har strävat efter att undersöka vilka funktioner resultaten av en litteraturvetenskaplig analys av Harry Martinsons Aniara kan utgöra för att bemöta Wolfgang Klafkis fem didaktiska frågor. Frågeställningar i arbetet är formulerade utifrån Skolverkets beskrivning av lärarens dubbla uppdrag. LÄS MER

  4. 4. "Jobbigt men kul" : En studie om gymnasieelevers motivation i franska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Peter Jansson; [2015]
    Nyckelord :Moderna språk; fenomenografi; elevintervjuer; motivation.;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt gymnasieelevers motivation i franska, med elevinterjuver som empiriskt material. Den grundläggande strukturen för dessa intervjuer har baserats på det aktuella forskningsläget, vilket främst utgjordes av verk som behandlade motivation inom ramen för andra- och tredjespråksinlärning. LÄS MER

  5. 5. Livslångt lärande : Mer än ett CV?

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Per Ahlqvist; [2014]
    Nyckelord :Ungdomar; unga vuxna; utanförskap; icke-formellt lärande; integrativt lärande;

    Sammanfattning : Denna uppsats är resultatet av en undersökning av två verksamheter som valt att använda ett icke-formellt verktyg för att synliggöra, erkänna och dokumentera lärande. Utgångspunkten i undersökningen har varit en önskan att pröva om kunskaper om arbetsliv och erfarenheter från arbetsliv är möjliga att synliggöra, erkänna och dokumentera med liknande status och kvalitetssäkring som inom det formella utbildningssystemet. LÄS MER