Värdegrundsbaserad bildundervisning : En studie om integrativ didaktik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

Sammanfattning: I den här studien undersöktes två fritidshemslärares beskrivningar av deras arbete med värdegrundsfrågor i ämnet bild. Resultatet tyder på att lärarna undervisar i frågor om samtycke, rätten till sin identitet och bemötande av andra. Lärarna beskrev att de undervisar om detta genom vanliga samtal, bildsamtal och bildkommunikation. Lärarna angav att de upplever att sådan undervisning skapar ett mer ordningsamt klassrumsklimat och möjliggör ämnesöverskridande arbeten. Lärarna angav även att de förbereder sig inför bildundervisning om värdegrundsfrågor genom att söka tips på Facebookforum och lärarhandledningar samt genom att observera. Tolkningen av resultatet belyser att de två lärarna integrerar värdegrundsfrågor i deras bildlektioner, men inte alltid i bildundervisningen. Det betyder att värdegrundsfrågor behandlas under avsedd lektionstid för bildämnet, men att dessa frågor inte alltid integreras med bildämnet och dess ämnesspecifika innehåll och metoder. Tolkningen belyser även att reflektion av bildundervisningen skulle kunna förstås som betydelsefullt för att utveckla strategier att arbeta med integrativ didaktik i ämnet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)