Sökning: "interventionsprogram matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden interventionsprogram matematik.

  1. 1. Bråk som tal - en interventionsstudie : En experimentell fallstudie med enskild intensivundervisning om bråk som tal för elever i matematiksvårigheter i årskurs 5 och 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Bolling; Ernerudh Lina; [2023]
    Nyckelord :intensivundervisning; intervention; bråk; tallinjestimering; bråktalsjämförelse; single case design; explicit undervisning; CRA;

    Sammanfattning : Bråk är inkörsporten till rationella tal och en god förståelse av bråk ligger till grund för den enskilda elevens fortsatta matematikutveckling. Yngre elever, i de tidiga skolåren, har ofta en intuitiv förståelse för enkla bråk, men glappet till den mer formella undervisningen är stort. LÄS MER

  2. 2. Explicit matematikundervisning för elever i risk att hamna i svårigheter : En kvantitativ studie av ett interventionsprogram på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Christina Forsgren Svahn; [2021]
    Nyckelord :RTI - Respons to Intervention; intervention; explicit undervisning; matematik; gymnasienivå;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka huruvida en intervention innehållandes explicit undervisning förbättrar elevers kunskaper i matematik. För att kunna besvara syftet genomfördes en kvantitativ deduktiv experimentstudie. Studien är genomfördes på elever i årskurs 1 på ett gymnasium som läste matematikkursen Ma1b. LÄS MER

  3. 3. "Det här är lätt, jag är bara inte så snabb" : En studie av två interventionsprogram för att öka elevers i årskus 7 beräkningsflyt vid huvudräkning av grundläggande additioner och subtraktioner inom talområdet 0 - 20

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Joakim Magnusson; [2020]
    Nyckelord :Intervention; Response to Intervention Tier 2; beräkningsflyt; grundläggande taluppfattning; digitala lärresurser; explicit undervisning.;

    Sammanfattning : För att elever i matematiksvårigheter ska utvecklas i sin matematik behöver i de flesta fall den grundläggande taluppfattningen utvecklas. En viktig del i grundläggande taluppfattning är att ha flyt i beräkningar av de grundläggande additions-och subtraktionskombinationerna. LÄS MER

  4. 4. "Hur ska jag kunna veta hur mycket som är kvar?" : Interventionsprogram genom explicit undervisning i matematisk problemlösning för 5 mellanstadieelever i behov av särskilt stöd i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Marina Öhman-Danforth; [2019]
    Nyckelord :Explicit Education; Mathematic Difficulties; Mathematicial Word Problems; RtI; Explicit undervisning; Matematiksvårigheter; Problemlösning; RtI;

    Sammanfattning : Elever med stora behov i matematik gagnas av fokuserad matematikundervisning visar forskning, till exempel. Hassler Hallstedt et.al. (2018). LÄS MER

  5. 5. Bråk, en betydelsefull utmaning i matematik : En kvantitativ studie i form av intervention inom bråk på gruppnivå, Tier 2 i matematik på introduktionsprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Petra Axling; Kerstin Elmstedt; [2019]
    Nyckelord :Bråk; begreppslig förmåga; procedurförmåga; intervention; Response to Intervention RTI ; Tier 2; introduktionsprogrammet;

    Sammanfattning : Studien har utgått från en modell, Respons to Intervention (RTI) och syftet har varit att bidra med kunskap om interventioner och att undersöka om en intervention, RTI på Tier 2nivå, i matematik inom området bråk genom explicit undervisning, laborativt material och digitalt läromedel (Nomp) har effekt på elever i svårigheter i matematik (årskurs 9) på introduktionsprogrammet. Urvalet av elever byggde på ett övergripande matematiktest som alla elever (n=40) i fyra olika matematikklasser genomfört vid samma tillfälle på introduktionsprogrammet på en gymnasieskola. LÄS MER