Sökning: "jämförelsegrupp"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade ordet jämförelsegrupp.

  1. 1. Vilket ord är längst- nyckelpiga eller tåg? : En interventionsstudie avseende fonologisk medvetenhet i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linda Fagerberg; Maria Svensson; [2023]
    Nyckelord :Fonem; fonologisk medvetenhet; förskoleklass; grafem; intervention; läsa-skriva-räkna-garantin; läsinlärning; tidiga insatserf;

    Sammanfattning : Regeringens beslut om tidiga stödinsatser samt läsa-skriva-räkna-garantin ställer krav på den undervisning som bedrivs i grundskolans lägre årskurser och i förskoleklass. Att bedriva läsundervisning som grundas på evidensbaserade metoder, som lär eleverna att läsa är en central del. LÄS MER

  2. 2. Upprepad läsning – en effektiv metod för ökat läsflyt? : - En interventionsstudie där upprepad läsning jämförs med kontinuerlig läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Niklasson; Elisabeth Bergström; [2023]
    Nyckelord :Läsflyt; interventionsstudie; läsmotivation; upprepad läsning; kontinuerlig läsning;

    Sammanfattning : Denna studie har genomförts med elever i årskurs fem från två olika skolor i mellerstaSverige. Studien syftar till att undersöka hur effektiv metoden upprepad läsning egentligen ärför att öka elevers läsflyt (läshastighet och korrekthet). LÄS MER

  3. 3. En matematikapps effekt på elevers automatisering av grundläggande talkombinationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Nick Holk; Emma Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Nomp; matematik; matematikappar; automatisering; grundläggande talkombinationer; räkneflyt;

    Sammanfattning : Att elever lyckas automatisera grundläggande talkombinationer är en viktig del av deras utveckling i matematik. Automatisering frigör mental kapacitet i hjärnan, med mindre nivåer av matteångest och möjlighet att lösa komplexa uppgifter i snabbare takt som följd. LÄS MER

  4. 4. Morfologisk träning på gruppnivå : En interventionsstudie i årskurs 4 om rotmorfem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Mikael Vestman; Marie Ottosson; [2022]
    Nyckelord :Effekt; fonologisk medvetenhet; intervention; morfem; morfologisk medvetenhet; rotmorfem; stavning; studie; årskurs 4;

    Sammanfattning : Syftet med interventionen var att undersöka om 20 undervisningstillfällen inom rotmorfem kunde öka elevers kunskaper inom stavning i årskurs 4. Det didaktiska genomförandet utfördes på två olika landsbygdsskolor och kommuner där 60 elever deltog. Olika teoretiska utgångspunkter präglade studiens utformande. LÄS MER

  5. 5. Fytoextraktion : Är Senapskål en lämplig kandidat vid sanering av förorenade områden?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Lasse Bunde; Lowe Svärd Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Heavy metals; phytoextraction; arugula; cultivation experiment; contaminated soils; Tungmetaller; fytoextraktion; senapskål; odlingsexperiment; förorenad mark;

    Sammanfattning : Tungmetallsförorenade marker är ett växande problem över hela världen. En del av lösningenär att sanera de kontaminerade områden. Konventionella saneringsmetoder har visat sig varaohållbara för miljön då de leder till en omfattande förstöring av den befintligamarkstrukturen, ett mer hållbart saneringsalternativ är fytoextraktion. LÄS MER