Sökning: "könsroller i marknadskommunikation"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden könsroller i marknadskommunikation.

  1. 1. Feminism till salu! : En kvalitativ multimodal socialsemiotisk analys som undersöker hur femvertising materialiseras i tre svenska reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johanna Sjöholm; Tilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :feminism; femvertising; advertising feminism; advertising; feministic communication; communicating feminism; feministic advertising; femwashing; stereotypes; stereotypic advertising; gender roles; gender roles in advertising; feministisk marknadsföring; feministisk marknadskommunikation; femvertising; feministisk reklam; feminism reklam; kvinnlig reklam; kvinnor reklam; kvinnor marknadsföring; stereotyper; stereotypisk reklam; marknadsföring stereotyper; könsroller; könsroller i marknadskommunikation; könsroller i reklam;

    Sammanfattning : Selling Feminism is a qualitative multimodal social-semiotic analysis that examines and maps how social-semiotic resources are used to materialize femvertising in Swedish marketing communication. The study also discusses what the use of the identified resources can say about the Swedish culture's perception of feminism and the meaning of femvertising. LÄS MER

  2. 2. Så spelar kvinnor : En analys av spelkonsoltillverkande företags budskap i lanseringsreklam för spelkonsoler

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Tobias Blixt; Tobias Flodin; [2017]
    Nyckelord :Spel; kön; marknadsföring; kommunikation; könsroller; tv-spel; passiv; aktiv;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka representationen av kön, med fokus på kvinnor i lanseringsreklam för tv-spelskonsoler. Vi undersöker hur representationen såg ut i lanseringsreklamerna för flera olika tv-spelskonsoler när de lanserades, hur denna representation har förändrats över tid och vilken påverkan reklamen har på en potentiell konsument. LÄS MER

  3. 3. Manliga respektive kvinnliga artister på Instagram : En bildsemiotisk analys av Nause samt Rebecca & Fiona

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Kristin Svensson; Marlene Värnik; [2013]
    Nyckelord :sociala medier; nya medier; Instagram; marknadskommunikation; varumärke; artist; musikbransch; genus; bildsemiotik;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats avhandlar hur manliga respektive kvinnliga artistgrupper bygger upp sina varumärken på det sociala mediet Instagram. Vi har tittat närmare på hur två artistgrupper kommunicerar genom de bilder som har postats på deras Instagram-konto. De två artistgrupper vi har undersökt är svenska Nause samt Rebecca & Fiona. LÄS MER

  4. 4. Maktens reklam : En jämförande studie av könsdiskriminerande reklam, utifrån Reklamombudsmannen och genus

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Annelie Enström; Lina Lindkvist; [2013]
    Nyckelord :Gender; Sexism; Stereotype; Marketing; Advertisement; Genus; Genusordning; Reklamombudsmannen; RO; RON; Könsdiskriminering; Könsdiskriminerande reklam; Sexism; Sexistisk reklam; Sexobjekt; Stereotyp; Könsroller; Reklam; Marknadsföring.;

    Sammanfattning : Reklam kan ibland anses framställa kvinnor och män på ett nedvärderande sätt. I Sverige har alla rätt att anmäla den reklam som anses vara könsdiskriminerande. LÄS MER