Sökning: "kommunikativ förmåga"
Visar resultat 11 - 15 av 161 uppsatser innehållade orden kommunikativ förmåga.
11. Språkliga kompetenser i läroböcker i tyska
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : I detta examensarbete har jag gjort en innehållsanalys av tre utvalda läroböckerför nybörjartyska, riktade mot årskurs 7. Syftet med studien var att undersöka omläroböckerna uppmanar eleverna att träna de förmågor och kompetenser som efterfrågasav skolans styrdokument. LÄS MER
12. Att lära eller inte lära mer om digital kompetens
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : I denna studie undersöks vilka förmågor och kunskaper inom digital kompetens som anses viktiga på Stena AB samt vilka drivkrafter och hinder som finns för lärande inom digitalkompetens. Syftet är att utvärdera en metod och process för att arbeta med att öka digitalkompetens på företag samt att utröna drivkrafter och hinder som finns för att driva en lärandeprocess inom området. LÄS MER
13. Singaporemodellen i det svenska klassrummet från ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Detta examensarbete är en kvalitativ undersökning om Singaporemodellens användning isvenska matematiska klassrum från ett lärarperspektiv. Fördelar och utmaningar synliggörsvia målstyrda intervjuer med lärare som använder sig av modellen. Data har samlats in samtanalyserats baserat på grounded theory. LÄS MER
14. ”Det gäller att hitta vad som funkar bäst för just det barnet” : En fenomenografisk studie om förskollärares varierade uppfattningar av sitt arbete med barns kommunikation och språk i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Kommunikation och språk är väsentligt för alla sociala sammanhang, så även i förskolan där barn ska få tillgång till kommunikativ och språklig stimulans. Hur förskolor arbetar med kommunikation och språk kan däremot variera eftersom arbetssätt behöver utgå från den specifika förskolan och barngruppen. LÄS MER
15. Vilka didaktiska val främjar elevers muntliga kommunikativa förmåga i engelska? : En kvalitativ intervjustudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och få kunskap om hur lärare i engelska planerar,genomför och bedömer elevers muntliga kommunikativa förmåga i engelska. Urvalet blev fyralegitimerade verksamma lärare i ämnet engelska, i årskurs 4–6, på fyra kommunala skolor. LÄS MER