Sökning: "kommunikativ förmåga"

Visar resultat 11 - 15 av 161 uppsatser innehållade orden kommunikativ förmåga.

  1. 11. Språkliga kompetenser i läroböcker i tyska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Karin Lindroth; [2022]
    Nyckelord :kommunikativ språkförmåga; kommunikativa kompetenser; läroboksanalys; läroboksforskning; språkläroböcker; språkinlärning; tyskundervisning;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har jag gjort en innehållsanalys av tre utvalda läroböckerför nybörjartyska, riktade mot årskurs 7. Syftet med studien var att undersöka omläroböckerna uppmanar eleverna att träna de förmågor och kompetenser som efterfrågasav skolans styrdokument. LÄS MER

  2. 12. Att lära eller inte lära mer om digital kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Moa-Kajsa Lilja; Ann-Catrin Lindkvist; [2022]
    Nyckelord :Digital competence; digital literacy; workplace learning; adult learning meaningful learning; incentives and hindrances; motivation; discussion; dialogue; lifelong learning; Digital kompetens; lärande på arbetsplatsen; fortbildning; meningsfullt lärande; drivkrafter och hinder; motivation; diskussion; dialog; livslångt lärande;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks vilka förmågor och kunskaper inom digital kompetens som anses viktiga på Stena AB samt vilka drivkrafter och hinder som finns för lärande inom digitalkompetens. Syftet är att utvärdera en metod och process för att arbeta med att öka digitalkompetens på företag samt att utröna drivkrafter och hinder som finns för att driva en lärandeprocess inom området. LÄS MER

  3. 13. Singaporemodellen i det svenska klassrummet från ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Valentina Lizana; [2022]
    Nyckelord :Blockmodellen; kommunikativ förmåga; matematikundervisning; problemlösning; Singaporemodellen;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en kvalitativ undersökning om Singaporemodellens användning isvenska matematiska klassrum från ett lärarperspektiv. Fördelar och utmaningar synliggörsvia målstyrda intervjuer med lärare som använder sig av modellen. Data har samlats in samtanalyserats baserat på grounded theory. LÄS MER

  4. 14. ”Det gäller att hitta vad som funkar bäst för just det barnet” : En fenomenografisk studie om förskollärares varierade uppfattningar av sitt arbete med barns kommunikation och språk i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Katja Hartikainen; Helena Andersson; [2022]
    Nyckelord :Fenomenografi; Förskollärare; Kommunikation; Lärmiljö; Språk; Språklig sårbarhet; Uppfattningar;

    Sammanfattning : Kommunikation och språk är väsentligt för alla sociala sammanhang, så även i förskolan där barn ska få tillgång till kommunikativ och språklig stimulans. Hur förskolor arbetar med kommunikation och språk kan däremot variera eftersom arbetssätt behöver utgå från den specifika förskolan och barngruppen. LÄS MER

  5. 15. Vilka didaktiska val främjar elevers muntliga kommunikativa förmåga i engelska? : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Margaretha Granath; [2022]
    Nyckelord :Muntlig kommunikativ förmåga; didaktik; engelskundervisning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och få kunskap om hur lärare i engelska planerar,genomför och bedömer elevers muntliga kommunikativa förmåga i engelska. Urvalet blev fyralegitimerade verksamma lärare i ämnet engelska, i årskurs 4–6, på fyra kommunala skolor. LÄS MER