Sökning: "kreativitetstest"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet kreativitetstest.

  1. 1. Fake It Till You Make It – En studie om generativ AI:s inverkan på kreativitet utifrån Guilfords Measures of Divergent Thinking

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Nike Anderlind; Josephine Havmark Persson; Eric Hemmingsson; [2023]
    Nyckelord :Artificiell intelligens AI ; kreativitet; divergent tänkande; marknadsföring; ChatGPT; Business and Economics;

    Sammanfattning : Artificial intelligence (AI) has emerged as a transformative technology, revolutionizing various domains previously reliant on human interaction. This study explores the potential implications of generative AI on creativity and idéa generation, employing widely used Guildford Measures of Divergent Thinking by Joy Paul Guilford as an assessment tool. LÄS MER

  2. 2. Bland UFO’n och fjärilar : En studie om samband mellan kreativitet och klassrumskultur i bildämnet hos elever i åttonde klass.

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Madeleine Gusdal; [2019]
    Nyckelord :Kreativitet; bilduppgifter; divergent tänkande; sammanbindande förmåga; kreativitetstest; självskattning; klassrumskultur;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur elever i årskurs 8 upplever att kreativitet utvecklas med hänsyn till hur de anser att kulturen i klassrummet är, avseende lärarrollen, bilduppgifternas utformning och stämningen mellan klasskamraterna. En enkät gjordes där 17 elever skattade sina möjligheter att arbeta med bilduppgifterna, hur lärarna agerade mot dem gällande uppmuntran att vara kreativa och ta risker, samt hur deras samarbete och respekt för klasskamrater såg ut. LÄS MER

  3. 3. Elektronisk media och dess inverkan på kreativitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Magnus Larsson; [2014]
    Nyckelord :divergent thinking; electronic media; Creativity; MTUAS; CBI; divergent tänkande; elektronisk media; Kreativitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine how students' creativity is affected by the use of Instant Messenger and electronic media. The hypotheses were that students who use Instant Messenger will underperform on creativity tests, and that there is a negative relationship between high media usage and performance on creativity tests. LÄS MER

  4. 4. Rum för kreativitet: Relationen mellan klassrumsklimat, fritidsaktiviteter och kreativitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Anna Claesson; Emil Svensson; [2013]
    Nyckelord :creativity; classroom climate; leisure activities; TCT-DP; Consensual Assessment Technique; gender differences; kreativitet; klassrumsklimat; fritidsaktiviteter; könsskillnader; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka elevers upplevelse av kreativt klassrumsklimat och utövande av kreativa fritidsaktiviteter i förhållande till deras resultat på två kreativitetstest, om det finns några könsskillnader i förhållande till dessa variabler samt vilket samband som finns mellan de två testen. Studien innefattar totalt 106 elever i årskurs 6 och 7, varav 53 flickor och 52 pojkar samt en med okänt kön. LÄS MER

  5. 5. Kan kreativitet ökas genom en lekfull miljö?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Jessica Rustas Robin; Marco Hagblom; [2012]
    Nyckelord :kreativitet; TCT-DC; lekfullhet; fysisk miljö; arbets- och organisationspsykologi; creativity; playfulness; physical environment; work and organizational psychology; Social Sciences;

    Sammanfattning : A study was conducted with the purpose of exploring if playful details in the environment would increase creativity. A creativity test (The Creativity Test – Drawing Production) was conducted to shed light on the environmental conditions impact on creativity. The manipulation of the non playful environment was composed using non playful candy. LÄS MER