Sökning: "kritiskt lärande"

Visar resultat 11 - 15 av 392 uppsatser innehållade orden kritiskt lärande.

  1. 11. SIMULATION AND SKILLS IMPROVEMENT An action research project to improve students’ learning of communication skills in upper-secondary health and social care education

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Jason Patrick Stanley; [2023-09-27]
    Nyckelord :Aktionsforskning; simulering; praktik; arkitekturer; eleverfarenheter;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsen undersöker vilka faktorer som möjliggör och/eller förhindrar elevlärande när lärare använder sig av simuleringar på vård- och omsorgsprogrammet. Forskning tyder på att simuleringar är en effektiv metod som gynnar elevers lärande och utveckling i sitt yrkeskunnande (Jossberger et al, 2022; Aarkrog 2018; Leibring, 2015). LÄS MER

  2. 12. Från Novis till Expert: En kvalitativ litteraturstudie om sjuksköterskors erfarenheter av att arbeta på IVA

    Magister-uppsats,

    Författare :Destiny Williams; Ilhan Yussuf; [2023-04-20]
    Nyckelord :Nurse new in ICU; Novice to competent; experience; intensive care unit;

    Sammanfattning : Bakgrund: Internationella rapporter framhåller att det råder stor brist på sjuksköterskor inom vården ur ett globalt perspektiv, detta anses vara en fara särskilt på intensivvårdsavdelningar (IVA) där svårt sjuka patienter vårdas. Intensivvård som vårdform kräver en högre kompetens och en högre bemanning än normal vård för att inte äventyra patientsäkerheten. LÄS MER

  3. 13. Språkutveckling och didaktik i modersmålsundervisningen : En undersökning av modersmålslärares syn på sin undervisning och sitt ämne

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Saad Salih Hamad; [2023]
    Nyckelord :teachers; mother tongue instruction; didactics; school subject; lärare; modersmålsundervisning; didaktik; skolämne;

    Sammanfattning : All multilingual primary and secondary school pupils have the right to mother tongue instruction as language is essential in developing our identity, expressing our thoughts and emotions, and showcasing our knowledge and skills. The purpose of this qualitative study is to investigate the methods employed by mother tongue teachers to enhance the language development among their pupils and how they perceive mother tongue instruction as a school subject in relation to other subjects. LÄS MER

  4. 14. Didaktiska utmaningarmed undervisning ikritiskt tänkande : En intervjustudie om hur samhällskunskapslärare på mellanstadiet reflekterar över sin undervisning i kritiskt tänkande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Einar Edvardsson Gemhed; [2023]
    Nyckelord :Critical thinking; Critically review; Civics education; Social studies; Citizenship education civics; Education didactics; kritiskt tänkande; kritiskt granska; samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik; mellanstadiet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 15. "Kan det vara rimligt? Kan det stämma?" : En kvalitativ studie om hur mellanstadielärare arbetar med att utveckla elevers kritiska tänkande vid NO-undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Eric Svensson; [2023]
    Nyckelord :Concept Cartoons; Think-Pair-Share-model; NTA; Critical thinking; Concept Cartoons; EPA-modellen; NTA; kritiskt tänkande;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att om lärare utformar NO-lektioner med inslag av kritiskt tänkande, skapar elever ett större positivt intresse till undervisningen och attityderna förändras till dess innehåll. Syftet med studien är att ta reda på hur NO-lärare arbetar med att utveckla elevers kritiska tänkande samt om de kan använda färdigt material. LÄS MER