Sökning: "kritiskt lärande"
Visar resultat 21 - 25 av 392 uppsatser innehållade orden kritiskt lärande.
21. Bilden av det förflutna : En multimodal analys av några texter i en digital högstadielärobok i historia
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärandeSammanfattning : I den här uppsatsen har fem multimodala texter i en digital historielärobok för grundskolans årskurs 7 – 9 undersökts. Syftet har varit att med teoretisk utgångspunkt i sociosemiotisk teori och systemisk funktionell lingvistik (SFL) utveckla kunskap om potentiella språkliga utmaningar för andraspråkselever i de multimodala texterna. LÄS MER
22. Kritiskt tänkande i samhällskunskap : Didaktiska överväganden i undervisning av gymnasieelever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Föreliggande examensarbete är en litteraturstudie av aktuell forskning med syfte att undersöka vilka didaktiska överväganden i undervisning kan hjälpa gymnasieelever att utveckla kritiskt tänkande i samhällskunskap. Forskningsstudier analyseras med hjälp av de didaktiska begreppen ledarskap, öppet klassrumsklimat, innehåll, elevintresse och stödstrukturer. LÄS MER
23. "Elevernas vardag kommer till skolan vare sig vi vill eller inte" : En kvantitativ studie om undervisningsformer och kompetensutveckling inom källkritikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Sociala och digitala medier blir en allt större del av barn och ungas vardag. Samtidigt utvecklas nya former av artificiell intelligens och strategier som används av olika typer av aktörer för att informera, marknadsföra men även vilseleda människor till en viss åsikt. LÄS MER
24. "Tjejer kan inte spela fotboll" : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om traditionella könsroller och deras arbete för att motverka det.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap genom att undersöka hur förskollärare talar om traditionella könsroller samt hur de arbetar för att motverka könsroller i förskolans miljö.Studien grundar sig i frågeställningarna: ”Hur talar förskollärare om traditionella könsroller inom förskolan?” och ”Hur beskriver förskollärarna att de arbetar för att motverka traditionella könsroller i förskolan?”. LÄS MER
25. Surfplattan som pedagogiskt verktyg i förskolan; positivt eller negativt? : En kvantitativ studie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka surfplattan som pedagogiskt verktyg i förskolan och hur förskollärare beskriver att den används i utbildningen, samt att kritiskt diskutera konsekvenserna av surfplattan i förskolan. Studien har en kvantitativ ansats och har med hjälp av en webbenkät samlat in data. LÄS MER