Sökning: "kvalitativ metod matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 619 uppsatser innehållade orden kvalitativ metod matematik.
1. Förskollärares möjligheter att skapa tillfällen för lärande i den fria leken inomhus
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur det kan se ut när förskollärare möter barn i den fria leken med fokus på lärandet. Med detta syfte som utgångspunkt så används tre olika frågeställningar; 1. På vilka sätt sker förskollärares deltagande i den fria leken? 2. LÄS MER
2. Differentiering av matematikundervisning genom läromedlet Singma
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Att i sin undervisning uppnå att elevernas behov tillgodoses och att de ges förutsättningar för ett effektivt och optimalt lärande kan ses som en utmaning. Ett sätt att arbeta med det är att välja ett läromedel som stöttar läraren i det arbetet. LÄS MER
3. Utmaningar som möter andraspråkselever i matematisk problemlösning (kombinatorik)
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Detta examensarbete djupdyker i de språkliga, kontextuella och kognitiva utmaningar som andraspråkare står inför vid matematisk problemlösning inom kombinatorik. Genom observationer av elevers arbete i smågrupper deltog informanterna aktivt i lösningen av övningsuppgifter. LÄS MER
4. Överbryggande av matematikbarriärer : Främjande av motivation och prestation för elever med utländsk bakgrund
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Det har gjorts omfångsrika jämförande studier, både nationella och internationella, vilka antyder att elever med utländsk bakgrund presterar sämre i skolan när det gäller kunskapsnivå och resultat i matematik till skillnad från elever med inhemsk bakgrund. Denna studie undersöker på vilket sätt matematiklärare på högstadiet anpassar sin pedagogiska metodik för att överbrygga utmaningar och hinder samt öka motivationen och självförtroendet för dessa elever. LÄS MER
5. Matematikundervisning i förskolan för barn i åldern 3-5 år : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med matematikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur förskollärare arbetar med matematik i förskolan för barn i åldern 3–5 år. Fokus i studien ligger också på vilka strategier förskollärare använder sig av för att inkludera de barn som inte visar intresse för matematik. LÄS MER