Sökning: "kvalitativa intervjuer socialkonstruktivism"

Visar resultat 6 - 10 av 64 uppsatser innehållade orden kvalitativa intervjuer socialkonstruktivism.

  1. 6. Barnens rum för lärande och utveckling : En kvalitativ studie om förskolors arbete med fysiska inom-husmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ebba Kovacevic Gahne; Elin Lindberg; [2023]
    Nyckelord :förskola; fysisk miljö; barns inflytande; meningserbjudanden;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka hur förskolepedagoger arbetar med att ut-forma förskolans fysiska inomhusmiljöer och hur barnen blir delaktiga och ges inflytande i den processen. Metoder som har använts är intervjuer med förskollärare samt fotodoku-mentation och visuella kartläggningar över förskoleavdelningar med yngre och äldre barn. LÄS MER

  2. 7. Relationsarbete Är arbetet med relationer i fritidshem hotat?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Therese Hilmersson; Jeanette Hurtig; [2022-03-15]
    Nyckelord :Fritidshem; relationer; lek; socialkonstruktivism; barnperspektiv; barns perspektiv; ledning; miljö;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien har varit att undersöka om de förändringar som skett över tid i fritidshemmet påverkar arbetet med relationer och om detta utgör ett hinder i det arbetet. Vi använde oss av kvalitativa metoder och semistrukturerade intervjuer med sju lärare i fritidshem och nio elever. Intervjuerna genomfördes på två olika skolor. LÄS MER

  3. 8. "Möjligheter är ju vårt ansvar att ge dem" : En socialkonstruktivistisk studie om förskollärares beskrivningar av arbetet med barns delaktighet i barninitierad lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Malin Alberti; Anna Bjällö; [2022]
    Nyckelord :Barninitierad lek; delaktighet; förskollärare; samspel; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare beskriver barns möjligheter till delaktighet i barninitierad lek. De frågeställningar studien utgår från är: Vilka faktorer beskriver förskollärare har betydelse för barns möjligheter till delaktighet i barninitierad lek? samt Hur beskriver förskollärare arbetet med att skapa förutsättningar för barns möjlighet till delaktighet i barninitierad lek?  Språket och sociala sammanhang är centrala utgångspunkter i arbetet. LÄS MER

  4. 9. "Hej tjejer!" : En kvalitativ feministisk tolkning om fritidshemslärares språkliga genusmedvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Isabelle Gagnefur; [2022]
    Nyckelord :feminism; gender; after-school teacher; reproduction and challenge; traditional gender patterns; feminism; genus; fritidshemslärare; reproducering och utmaning; traditionella könsmönster;

    Sammanfattning : Hur kan fritidshemslärares språkliga genusmedvetenhet tolkas utifrån kvalitativa observationer och intervjuer med teoretiska utgångspunkter som socialkonstruktivism, sociokulturellt perspektiv och hermeneutisk tolkning? Undersökningens syfte är att tolka skillnader och likheter i fritidshemslärares språkliga genusmedvetenhet. Frågeställningarna som undersöks är: arbetar fritidshemslärare med språkliga diskurser kring kön och genus? Om så hur? Vad finns det för likheter och skillnader i fritidshemslärares tolkningar om hur elever reproducerar och utmanar traditionella könsmönster? Går det att utskilja kollektiva eller individuella idéer bakom fritidshemslärares språkliga bemötande av elevers könsmönster? Undersökningen visar att språklig genusmedvetenhet är mångfacetterad och att ett kompensatoriskt synsätt präglar diskursen om genusmedvetet förhållningssätt. LÄS MER

  5. 10. ”PÅ ETT SÄTT SKA DET JU INTE VA SÅ KOMPLICERAT, AV NÅN ANLEDNING ÄR DET GANSKA KOMPLICERAT” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares hantering och upplevelse av att orosanmäla

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Maja Westerlund; Nora Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Orosanmäla; osäkerhet; beslut; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares bedömning om de ska anmäla till socialtjänsten när det finns misstanke om att ett barn far illa och vilka omständigheter som de tar hänsyn till vid beslutet samt deras upplevelse av beslutsprocessen.För att besvara syftet har studien genomfört kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER