Sökning: "kvantitativ enkätundersökning genus"

Visar resultat 11 - 15 av 55 uppsatser innehållade orden kvantitativ enkätundersökning genus.

  1. 11. ”Det handlar ju bara om övning, och att bli sedd av någon när man delar med sig” - En kvalitativ och kvantitativ undersökning av mäns förhandlingar kring känslor och maskulinitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Eva Mansikka Högström; Albert Lindgren; [2020]
    Nyckelord :Emotioner; känslor; kön; genus; maskulinitet; socialisering; normer; känslomässig närhet; kontaktlöshet; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of the present study, which was informed by a critical realist approach, was to investigate how men experience, understand and regulate their emotions, both intrapsychically and in interpersonal contexts. A specific aim was to shed light on the socialization of emotions during adolescence, and on how this today is affecting men’s emotional attitudes. LÄS MER

  2. 12. Känsla av sammanhang hos ungdomar i socioekonomiskt utsatta och välbärgade områden

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Deniz Koutcherovsky; Filip Milenkovic; [2020]
    Nyckelord :Hälsa; socioekonomi; KASAM; skola;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien var att undersöka och jämföra ungdomars känsla av sammanhang (KASAM) i relation till psykisk hälsa utifrån socioekonomisk härkomst, genus och årskurs. Studien genomfördes med kvantitativ ansats med stöd av den salutogenetiska teorin och KASAM begreppet som formades av Aaron Antonovsky. LÄS MER

  3. 13. Pedagogiskt idrottsledarskap : Med fokus på genus- och jämställdhetsfrågor

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emma-Sofia Öderyd; Sandra Eriksson; [2019]
    Nyckelord :genus; idrottsledarskap; ishockey; jämställdhet; pedagogiskt ledarskap; social konstruktion.;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar undersöka ledarskapet inom idrotten med fokus på ishockey och hur en arbetar med genus- och jämställdhetsfrågor. Valet av detta ämne har sin bakgrund i våra egna upplevelser kring jämställdheten i samhället överlag och intresset för ledarskap och genus. Under processens gång utvecklades intresset för just idrott. LÄS MER

  4. 14. HBTQ-personers perspektiv och synliggörande inom religionsämnet i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marcus Szecsenyi Berguv; [2019]
    Nyckelord :hbtq; lgbt; queer; gay; homo; bi; trans; sexualitet; sexuality; genus; gender; religion; religionskunskap; grundskolan; normer; undervisning;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker på vilket sätt HBTQ-personer synliggörs och representeras inom religionskunskapsämnet i den svenska grundskolans senare år. Undersökningen baseras på en kvantitativ studie i form av en enkätundersökning som riktar sig dels till elever i högstadiet samt till ämneslärare i grundskolan. LÄS MER

  5. 15. Unisex is the new black : En kvantitativ studie i hur genusmedvetna konsumenters attityder kan gynna​ ​utformandet av fysiska servicelandskap

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Evelina Dahlbo; Edith Rehnberg; [2019]
    Nyckelord :Advertising; Attitudes; Brand image; Clothes; Communication; Corporate identity; Gender; Gender-neutral; Gender segregation; Millennials; Nongender; Service landscape; Servicescape; Sex; Target marketing; Attityder; Butiksmiljö; Design; Exponering; Företagsprofilering; Genus; Genusneutral; Konsumentbeteende; Kön; Könssegregering; Klädbranschen; Millennials; Målinriktad marknadsföring; Servicelandskap; Unisex;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studiens syfte är att identifiera kundattityder bland genusmedvetna millennials i avsikt att fastställa hur fysiska servicelandskap med unisexkoncept bör utformas. Utifrån denna information formuleras rekommendationer samt tillhörande modell för företag som ämnar integrera det könsneutrala konceptet i sin butiksprofilering. LÄS MER