Sökning: "lärares krav"

Visar resultat 21 - 25 av 428 uppsatser innehållade orden lärares krav.

  1. 21. Återkoppling i ett förändrat skrivklimat : En systematisk svenskämnesdidaktisk litteraturstudie med fokus på chattbottars förtjänster och utmaningar i gymnasiets skrivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Kaj Nygren; Martin Sahlin; [2023]
    Nyckelord :Skrivdidaktik; digital didaktik; formativ bedömning; återkoppling; dialog; chattbot;

    Sammanfattning : Sedan Chat GPT lanserades och tog fäste i skolan har stora förändringar skett. Lärare vittnar om ökat fusk men röster hörs också om förtjänster med artificiell intelligens i undervisningen. Förtjänster som språkstöd och skrivverktyg lyfts fram som två exempel. LÄS MER

  2. 22. Förskolebarns intresse som grund för undervisning : - En studie om hur förskollärare förhåller sig till barns intresse vid undervisningsplanering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ebba Forsberg; Lina Johansson; [2023]
    Nyckelord :children’s interest; planning of teaching; preschool teacher; child perspective; the child’s perspective; barns intresse; undervisningsplanering; förskollärare; barns perspektiv; barnperspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur förskollärare resonerar kring att beakta barns intresse i sin undervisningsplanering. I studien undersöks vilka fördelar och utmaningar förskollärarna har funnit avseende att beakta barns intresse i undervisningsplaneringen. LÄS MER

  3. 23. Elefanten i rummet: AI i samhällskunskapsundervisningen : En kvalitativ studie om lärares perspektiv på ChatGPT och artificiell intelligens i samhällskunskapsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Maria Bilandzija; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; artificial intelligence; social science studies; critical thinking; source evaluation; digital tools; TPACK; ChatGPT; artificiell intelligens; samhällskunskap; kritiskt tänkande; källkritik; digitala verk-tyg; TPACK;

    Sammanfattning : ChatGPT och artificiell intelligens har hastigt tagit plats i utbildningsmiljöer. Verktyget har till skillnad från andra sökmotorer, möjlighet att generera svar som liknar en människas språkbruk och kan föra en interaktiv dialog. LÄS MER

  4. 24. Att väcka talet : Lärares strategier för att hjälpa grundskoleelever med talängslan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Amanda Füreder; [2023]
    Nyckelord :Talängslan; Lärares strategier; Muntlig framställning; Formativ bedömning; Grundskolan;

    Sammanfattning : Idag ställer både skolan och samhället höga krav på elevers och medborgares muntliga förmåga. Dessa krav kan bli en utmaning för lärare till talängsliga mellanstadieelever då det saknas allmänna strategier och riktlinjer att ta del av. LÄS MER

  5. 25. Hur påverkar Open AI:s ChatGPT den svenska universitets- och högskoleutbildningen? Ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Petter Signell; Dorra Avila; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; Generative AI; Examination tools; Teaching tools; Incorrect facts; Examination cheating; Knowledge; Competence; ChatGPT; Generativ AI; Examinationsmetoder; Undervisningsmetoder; Faktafel; Examineringsfusk; Kunskap; Kompetens;

    Sammanfattning : Det problem som denna studie fokuserar på är den påverkan Open AI:s nya version av chattboten ChatGPT har på högskoleutbildningen. ChatGPT har fått en enorm spridning bland inte minst universitets- och högskolestudenter och snabbt skapat osäkerhet bland landets utbildningsanordnare. LÄS MER