Sökning: "lärares motivering"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden lärares motivering.

  1. 1. Jämförelse mellan svenska och elevens modersmål : En kvalitativ studie om hur gymnasielärare arbetar med det centrala innehållet ”jämförelse mellan svenska och elevens modersmål” i kursen Svenska som andraspråk 1

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Malin Sandström; [2024]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk 1; språkutbildningspolicy; transspråkande; LCT; specialisering; andraspråksutveckling; språkorienteringar;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att genom intervjuer med verksamma gymnasielärare inom ämnet Svenska som andraspråk undersöka hur de arbetar med det centrala innehållet jämförelse mellan svenska och elevens modersmål i kursen Svenska som andraspråk 1. De intervjuade lärarna berörde fyra olika teman: andraspråksutveckling, transspråkande, språktypologi och språksociologi. LÄS MER

  2. 2. "Det är en soppa!" En kvalitativ studie om hur gymnasielärare omsätter kunskapskraven i praktiken.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Joel Svensson; [2022-06-15]
    Nyckelord :Kunskapskrav; Läroplan; Styrdokument; Implementering; Reformer; Gräsrotsbyråkrati; Kunskapskrav; Läroplan; Styrdokument; Implementering; Reformer; Gräsrotsbyråkrati;

    Sammanfattning : Skolan är en integrerad del av samhällets politiska styrning. Det huvudsakliga styrningsredskapet för skolan är läroplanen. I läroplanen ryms kunskapskraven som ska ligga till grund för hur en elevs kunskaper bedöms vid genomförd kurs. Hur kunskapskravens innehåll ska tolkas råder det delade meningar om. LÄS MER

  3. 3. Är läsläxan nödvändig? : En kvalitativ studie om vad 5 lärare i årskurs 1 anser om läsläxan och dess betydelse för eleverna.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Eva Jonasdottir; Emma Fernros; [2020]
    Nyckelord :Läsläxa; läsflyt; läsförståelse; läsinlärning; läsläxans syfte; konkret arbetssätt; möjligheter och hinder; motivering; uppfattningar; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på 5 verksamma lärares syn på läsläxa i årskurs 1 samt hur lärarna arbetar med läsläxa och hur de motiverar elever och vårdnadshavare till läsning. Vi har använt oss av semistrukturerade intervjuer och erhållit svar som har svarat på våra forskningsfrågor och som har bidragit till studiens resultat. LÄS MER

  4. 4. Handskrift eller datorskrift? : En ämnesdidaktisk intervjustudie med lärare i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Angelica Brahn Johansson; [2020]
    Nyckelord :Svenska; handskrift; digitala verktyg; digitalisering; attityder; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker lärares inställning och motivering till valet av skrivverktyg i svenskundervisningen. I och med den ökade digitaliseringen i läroplanen intensifieras pressen på lärarna att välja och styrka valet av handskrift, datorskrift eller en kombination av dem båda. LÄS MER

  5. 5. Bollspelens plats i kursplanen : En kvalitativ undersökning om hur lärare i idrott och hälsa kopplar bollspel till kursplanen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Sema Erdal; Jenny Åkerlund; [2020]
    Nyckelord :Curriculum; syllabus; ball games; physical education; assessment; motivation; curriculum theory; frame factor theory; physical education grade 7-9; Läroplan; kursplan; bollspel; idrott och hälsa; bedömning; motivering; läroplansteori; ramfaktorteori; idrott och hälsa årskurs 7–9;

    Sammanfattning : Aim and research questions The purpose of this study is to investigate how teachers in physical education (PE) in grades 7-9 use ball games in education in relation to the curriculum. The study also aims to investigate teachers' description of how their assessment of students in connection with ball games relates to the knowledge requirements. LÄS MER